Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę dotyczącą wsparcia ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko realizacji drogi ekspresowej S7 na kluczowym odcinku Miechów – Szczepanowice, zapewniającym ciągłość trasy z Warszawy do węzła Widoma. Wartość finansowania wynosi ponad 118 mln zł.
Choć coraz większymi krokami nadchodzi moment, w którym Polska stanie się płatnikiem netto w ramach Unii Europejskiej, środki unijne wciąż są istotnym źródłem finansowania strategicznych inwestycji infrastrukturalnych, w szczególności drogowych i kolejowych. Dziś Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała ósmą umowę na dofinansowanie ze środków unijnych w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko, popularnie określanego po prostu jako FEnIKS. Umowa ta dotyczy dofinansowania realizacji drogi ekspresowej S7 w województwie małopolskim na fragmencie łączącym Miechów i Szczepanowice, stanowiącym wschodnie obejście Miechowa, miasta powiatowego liczącego blisko 11 tys. mieszkańców.
Wartość dofinansowania wynosi ponad 118 mln zł. Jak wskazuje GDDKiA w informacji prasowej, to drugi projekt drogowy, który uzyskał dofinansowanie zewnętrzne wyłącznie w ramach Programu FEnIKS (w przypadku pierwszych sześciu projektów miało miejsce fazowanie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko). Blisko 5,5-kilometrowy fragment drogi szybkiego ruchu w układzie 2x2 został zrealizowany w systemie “projektuj i buduj”. Generalnym wykonawcą inwestycji było konsorcjum Fabe Polska i Sine Midas Stroy.
Na nowym fragmencie powstało pięć wiaduktów, zbiorniki retencyjne oraz przejścia dla zwierząt. Przed rozpoczęciem prac w branży drogowej konieczne było wykonanie robót ziemnych na dużą skalę – z racji przebiegu przez urozmaicony obszar Wyżyny Miechowskiej trzeba było wykopać aż 600 tys. m3 ziemi. Oddany do użytku w sierpniu odcinek przebiega na wschód od drogi krajowej nr 7.
Uruchomienie nowego fragmentu drogi ekspresowej S7 zapewniło jej ciągłość pomiędzy Warszawą a węzłem Widoma. Wcześniej odcinki Moczydło – Miechów i Szczepanowice – Widoma nie były połączone.
Perspektywa oddania do użytku drogi ekspresowej S7 na wszystkich fragmentach pomiędzy Warszawą a Krakowem, czyli największym i drugim największym miastem w Polsce, zbliża się coraz większymi krokami. Jeszcze w tym roku kierowcy będą mogli korzystać z drogi ekspresowej S7 na całej długości pomiędzy obecną a historyczną stolicą Polski. Dobiega bowiem końca budowa trasy na odcinku łączącym węzeł Widoma z węzłem Kraków Nowa Huta, który na węźle Kraków Mistrzejowice połączy się z Północną Obwodnicą Krakowa w przebiegu drogi ekspresowej S52, która również zostanie oddana do użytku w tym miesiącu.