Partner serwisu
Drogi i autostrady

KIP: Za dużo ryzyka po stronie podwykonawców

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
20-10-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfrastruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
KIP: Za dużo ryzyka po stronie podwykonawców
fot. Piotr Kała
– Podział ryzyk pomiędzy generalnym wykonawcą a podwykonawcami nie jest analogiczny do tego pomiędzy zlecającym a generalnym wykonawcą – mówił Marcin Karolak z GDDKiA podczas III Kongresu Infrastruktury Polskiej. Widzi on dużą rolę zamawiającego w kontroli relacji z podwykonawcami nie tylko w zakresie eliminacji niekorzystnych dla tych ostatnich zapisów umownych, ale też dokonywania terminowych płatności za wykonane usługi.

– Sądzę, że w stosunkach pomiędzy generalnym wykonawcą a podwykonawcą GDDKiA powinna pełnić rolę opiekuna, a częściowo również rozjemcy – mówił Marcin Karolak, dyrektor departamentu realizacji inwestycji Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, podczas debaty o dobrych praktykach w relacjach inwestorów z wykonawcami, jaka odbyła się podczas III Kongresu Infrastruktury Polskiej.

Podkreślał on, że w rozmowach z przedstawicielami branży budowlanej temat podwykonawców pojawia się bardzo często, a Generalna Dyrekcja aktywnie poszukuje właściwych rozwiązań w tym zakresie. Pokazywał też, jak istotne jest właściwe uregulowanie tej kwestii w związku z wysokimi kwotami roszczeń, jakie wchodzą w grę. – Mogę w tym miejscu podać tylko dwie liczby: 1 mld 200 mln zł uiściła GDDKiA w ramach odpowiedzialności solidarnej za zobowiązania generalnych wykonawców, 260 mln zł wynosi natomiast wartość zobowiązań wynikających z uregulowań tzw. specustawy – wskazywał.

Wzorzec umowy wciąż wymaga dalszych zmian

– Jeśli chodzi o wzorzec umowy [z podwykonawcą], to jest to dokument, w zakresie którego w moim mniemaniu zadziało się w odniesieniu do poprzedniej perspektywy finansowej UE dużo, a być może powinno się zmienić jeszcze więcej. Nie uchylamy się od dalszych rozmów w tym zakresie – deklarował Marcin Karolak. – Życzylibyśmy sobie, aby rozkład ryzyk pomiędzy wykonawcą a podwykonawcą był co najmniej taki sam, jak pomiędzy zamawiającym a generalnym wykonawcą, a w tym zakresie jest oczywiście jeszcze dużo do zrobienia – ocenił.

Przedstawiciel GDDKiA podkreślił jednak, że we współpracy z przedstawicielami branży budowlanej wypracowane zostały dotychczas pewne rozwiązania, które są już wcielone w życie. – Wprowadziliśmy katalog zapisów, które nie mogą się znaleźć w umowie podwykonawczej przedkładanej zamawiającemu [GDDKiA] do akceptacji – mówił.

– Wykonawcy chcieli np. naliczać podwykonawcom kary za opóźnienie, podczas gdy w naszych umowach jest to kara za zwłokę. Pojawiają się też zapisy, które nie przewidują limitu kar umownych i generalny wykonawca może naliczać je do woli, a w naszych umowach jest limit 20%. Bywały też zapisy, w których wykonawca uzależnia wydłużenie czasu na wykonanie zadania przez podwykonawcę od wydłużenia tego czasu wykonawcy przez Generalną Dyrekcję – wyliczał.

Zwlekanie z zapłatą skutkuje niewypłaceniem środków przez GDDKiA

Marcin Karolak wskazywał też, że rolą zamawiającego jest nie tylko czuwanie nad prawidłowością zapisów umownych, ale także kontrola podstaw wykonywania płatności. – My dokonujemy płatności dla generalnego wykonawcy wtedy, kiedy ten wykaże, że wszystkie wymagalne zobowiązania wobec podwykonawców zostały uiszczone – opisywał.

 
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

KIP: Interes podwykonawców musi być zabezpieczony

Drogi i autostrady

KIP: Interes podwykonawców musi być zabezpieczony

Leonard Dolecki 18 stycznia 2016

KIP: GDDKiA przygotowuje wykonawców do kolejnej perspektywy

Drogi i autostrady

Zobacz również:

KIP: Nowy PBDK do weryfikacji?

Drogi i autostrady

KIP: Nowy PBDK do weryfikacji?

Edyta Wsół 26 października 2015

KIP: Jak właściwie kształtować zamówienia publiczne?

Drogi i autostrady

KIP: UOKiK coraz silniejszy w walce ze zmowami przetargowymi

Drogi i autostrady

KIP: UOKiK coraz silniejszy w walce ze zmowami przetargowymi

Robert Grzędowski 21 października 2015

Pozostałe z wątku:

KIP: Interes podwykonawców musi być zabezpieczony

Drogi i autostrady

KIP: Interes podwykonawców musi być zabezpieczony

Leonard Dolecki 18 stycznia 2016

KIP: GDDKiA przygotowuje wykonawców do kolejnej perspektywy

Drogi i autostrady

Zobacz również:

KIP: Nowy PBDK do weryfikacji?

Drogi i autostrady

KIP: Nowy PBDK do weryfikacji?

Edyta Wsół 26 października 2015

KIP: Jak właściwie kształtować zamówienia publiczne?

Drogi i autostrady

KIP: UOKiK coraz silniejszy w walce ze zmowami przetargowymi

Drogi i autostrady

KIP: UOKiK coraz silniejszy w walce ze zmowami przetargowymi

Robert Grzędowski 21 października 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5