– Skonstruowaliśmy zakres zapisów, które nie powinny znaleźć się w umowach z podwykonawcami – mówił podczas ubiegłorocznego Kongresu Infrastruktury Polskiej Marcin Karolak, dyrektor departamentu realizacji inwestycji w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
– W trakcie rozmów z przedstawicielami branży budowlanej, które prowadzimy od 2013 roku, jednym z tematów jest ochrona podwykonawców. W zakresie tych rozmów udało nam się opracować zakres zapisów, które nie powinny znaleźć się w umowach generalnych wykonawców z podwykonawcami – mówi Marcin Karolak. – Nie zgadzamy się na to aby w tych kontraktach generalny wykonawca nakładał na podwykonawców kary za opóźnienie, a nie za zwłokę, tak jak to ma miejsce w naszych umowach w stosunku do generalnego wykonawcy – dodaje.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad chce położyć duży nacisk na to aby stosunki między generalnym wykonawcą, a podwykonawcami były jasno określone. Mniejsze firmy zajmujące się poszczególnymi zadaniami nie mogą być poszkodowane przez dużą spółkę. – Nie zgadzamy się też aby jedyną gwarancja były środki finansowe. Powinno być tak, że podwykonawca powinien mieć możliwość zabezpieczenia takiego jake przewiduje ustawa Prawo Zamówień Publicznych, m. in. takich jak gwarancja bankowa – mówi dyrektor departamentu realizacji inwestycji w GDDKiA. – Nie może też być tak, że przyznanie wydłużenia czasu realizacji dla podwykonawcy, który zajmuje się niewielkim zakresem robót na 30-40-kilometrowym odcinku autostrady, od tego czy analogiczne wydłużenie zostanie przyznane przez zamawiającego generalnemu wykonawcy – dodaje.
– Taki katalog zapisów powstał i jest w szczególnych warunkach kontraktu, a one są we wszystkich umowach, które obecnie ogłaszamy – mówi Marcin Karolak. – Uważamy też, ze kwestia dokonania płatności generalnemu wykonawcy powinna być poprzedzona weryfikacją czy ten generalny wykonawca zrealizował też płatności na rzecz podwykonawców. To jest też zgodne z ustawą Prawo Zamówień Publicznych oraz naszymi zapisami w warunkach kontraktu – dodaje.
Organizatorem Kongresu Infrastruktury Polskiej jest portal „RynekInfrastruktury.pl”, Zespół Doradców Gospodarczych TOR oraz Stowarzyszenie Inicjatywa dla Infrastruktury. Wydarzenie ma na celu zdiagnozowanie i dokładne przedyskutowanie kwestii spornych, negatywnie wpływających na relację między sektorem przedsiębiorców a administracją publiczną oraz, w konsekwencji, wypracowanie rozwiązań, które umożliwią naprawienie tej sytuacji.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.