Partner serwisu
Drogi i autostrady

Infrastruktura a wojna w Ukrainie. Polskie firmy pomogą w odbudowie?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
08-06-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Infrastruktura a wojna w Ukrainie. Polskie firmy pomogą w odbudowie?
Fot. Alexander Kamyshin
Czy polska infrastruktura jest przygotowana do przewozu zbóż z Ukrainy? I czy po ewentualnym zakończeniu wojny polskie firmy wezmą udział w odbudowie miejscowej gospodarki? – te pytania były kolejnymi tematami debat podczas Kongresu Infrastruktury Polskiej.

Podczas organizowanej w ramach Kongresu Infrastruktury Polskiej debaty pt. Realia gospodarcze vs. sytuacja w branży infrastruktury dominowały tematy waloryzacji, które szczegółowo relacjonowaliśmy tutaj. Omawiano również zagadnienia dotyczące najbliższych perspektyw branży w Polsce.

Co ze zbożem z Ukrainy?

W czasie dyskusji Paweł Wac, prezes spółki Infra Silesia podniósł waży temat przepustowości sieci kolejowej na styku z Ukrainą. – Na granicy stoi kilka tysięcy wagonów, a w ukraińskich spichrzach zalega 20 mln ton zboża i nie ma pomysłu, jak to wywieźć. To może się skończyć kryzysem głodu w Afryce – przestrzegał.

W odpowiedzi prezes PKP PLK Ireneusz Merchel poinformował, że analizy zarządcy wykazują, że przepustowość tras dla pociągów towarowych nie jest wykorzystana i sieć może jeszcze przyjąć od 30 do 50 procent pociągów więcej. Problemem ma być, jego zdaniem, dostępność lokomotyw przewoźników towarowych – choć sam przyznał, że operatorzy mogą się oburzyć, słysząc taką opinię.

Adrian Furgalski, prezes ZDG TOR i przewodniczący Railway Business Forum, podczas otwarcia kongresu przestrzegał, że należy pilnie zacząć działać w tej sprawie, bo transport drogowy znów (przynajmniej częściowo) wyręczy kolej.

Czy polska pomoże w odbudowie?

Jacek Piechota, Prezes Polsko-Ukraińskiej Izby Gospodarczej podkreślał, że pomoc dla Ukrainy potrzebna jest dzisiaj, a po wojnie będziemy mieli do czynienia z biznesem – z korzyścią dla każdej strony (sytuacja win-win). Jego zdaniem na pewno tak potraktują to Amerykanie, którzy będą wspierać własne firmy, doświadczone w przetargach NATO. – One jednak nie umieją się poruszać na ukraińskim rynku, to jest szansa dla naszych firm, co najmniej na współpracę – wskazywał.

Jak dodał, Komisja Europejska przewiduje zaciągnięcie nowych zobowiązań na odbudowę ukraińskiej infrastruktury – tak to się stało z Krajowymi Programami Odbudowy. Dzięki temu będą to pieniądze przeznaczone do wykorzystania przez poszczególne na kraje. – To szansa dla każdego, również polskich firm, ale trzeba się przygotować. Handicap mają firmy obecne już na tamtym rynku – zaznaczył, dodając, że niestety w ostatnich latach Polska zmniejszyła przedstawicielstwo gospodarcze w Kijowie, co trzeba natychmiast naprawić.

Wojciech Trojanowski, członek zarządu Strabag, dodał natomiast, że musimy najpierw właściwie zrealizować programy drogowe i kolejowe w Polsce – z korzyścią dla kierowców i pasażerów. – Jeśli nie odniesiemy sukcesu w Polsce, to nie odniesiemy go na Ukrainie – podsumował.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

UTLC ERA traci na wojnie

Intermodal i logistyka

UTLC ERA traci na wojnie

Roman Czubiński 26 sierpnia 2023

PERN zwiększa powierzchnię magazynową w Dębogórzu

Biznes i przemysł

PERN zwiększa powierzchnię magazynową w Dębogórzu

Mikołaj Kobryński 24 sierpnia 2023

Zobacz również:

Mamy zbyt liberalny rynek zamówień publicznych?

Biznes i przemysł

Mamy zbyt liberalny rynek zamówień publicznych?

Elżbieta Pałys 15 czerwca 2023

Coraz ostrzejsza walka cenowa na rynku budowlanym

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

UTLC ERA traci na wojnie

Intermodal i logistyka

UTLC ERA traci na wojnie

Roman Czubiński 26 sierpnia 2023

PERN zwiększa powierzchnię magazynową w Dębogórzu

Biznes i przemysł

PERN zwiększa powierzchnię magazynową w Dębogórzu

Mikołaj Kobryński 24 sierpnia 2023

Zobacz również:

Mamy zbyt liberalny rynek zamówień publicznych?

Biznes i przemysł

Mamy zbyt liberalny rynek zamówień publicznych?

Elżbieta Pałys 15 czerwca 2023

Coraz ostrzejsza walka cenowa na rynku budowlanym

Biznes i przemysł

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5