GDDKiA planuje budowę nowych odcinków dróg S12 i S74. W pierwszej kolejności powstać mają fragmenty biegnące z Piotrkowa Trybunalskiego i Kozenina do granic województw mazowieckiego i świętokrzyskiego. Później wybudowany ma zostać łącznik do węzła Łódź-Południe.
– Województwo łódzkie należy do regionów, gdzie większość najważniejszych dla transportu krajowego i międzynarodowego tras już powstała. Kolejnym naturalnym etapem naszych działań jest uzupełnianie tego szkieletu drogowego i modernizacja starszych szlaków komunikacyjnych – mówi Maciej Zalewski, rzecznik prasowy łódzkiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Przypomina, że Łódź jest pierwszym miastem w Polsce, wokół którego powstał domknięty ring złożony wyłącznie z odcinków autostrad i dróg ekspresowych.
Postępowanie GDOŚ może zakończyć się w kwietniu
Nie oznacza to jednak, że plany na najbliższe lata nie zakładają budowy kolejnych odcinków ekspresówek przebiegających przez region. – Trwają intensywne prace związane z przygotowaniem do realizacji odcinka Piotrków Trybunalski – Sulejów – Kozenin – granica województw łódzkiego i mazowieckiego – informuje nasz rozmówca. W grudniu 2024 r. GDDKiA złożyła do Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska komplet dokumentów stanowiących uzupełnienie do przedstawionego wcześniej raportu o oddziaływaniu inwestycji na środowisko. GDOŚ prowadzi bowiem postępowanie odwoławcze od wydanej już w 2019 r. decyzji środowiskowej.
– Zakończenie postępowania pozwoli nam przejść do dalszego etapu prac zarówno dla odcinka drogi ekspresowej S12 od Piotrkowa Trybunalskiego do Kozenina i dalej do granicy województw, jak i dla S74 od Kozenina do granicy z województwem świętokrzyskim – zapowiada przedstawiciel GDDKiA. Pierwsza z wymienionych tras ma mieć ponad 60, druga – niemal 20 km. Według aktualnych zapowiedzi decyzje GDOŚ mają zostać wydane pod koniec kwietnia. Oba odcinki są ujęte w jednej decyzji środowiskowej.
Nowa decyzja środowiskowa w 2028 r.
W dalszej perspektywie powstać ma także odcinek S12 od węzła Łódź-Południe do Kozenina. – Zadaniem tego odcinka będzie z kolei usprawnienie przejazdu zarówno między Wrocławiem i Warszawą, jak i z centrum kraju do Ziemi Świętokrzyskiej i na Podkarpacie – opisuje rzecznik. Według dzisiejszych szacunków długość trasy będzie wynosić ok. 60 km. Jesienią zeszłego roku odbyły się pierwsze spotkania informacyjne z mieszkańcami. Poprzedzają one przygotowanie dokumentacji projektowej.
– Kolejne spotkania odbędą się w pierwszej połowie tego roku. Wniosek o wydanie decyzji środowiskowej planujemy złożyć w pierwszej połowie 2026 r. – usłyszeliśmy od Macieja Zalewskiego. Proces pozyskiwania dokumentu ma potrwać w założeniach GDDKiA dwa lata. Dopiero potem Generalna Dyrekcja będzie mogła przystąpić do budowy.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.