Branża budowlana z niecierpliwością czeka na przyjęcie przez rząd uchwały zwiększającej finansowanie dla Programu budowy dróg krajowych do roku 2030 oraz Programu budowy 100 obwodnic. Prace nad dokumentami są na etapie Stałego Komitetu Rady Ministrów.
Zapowiedź dodatkowych środków na dwa kluczowe programy drogowe
pojawiła się w drugiej połowie września. Zapowiedziano wówczas, że jeszcze w trzecim kwartale br. zostaną przyjęte dwie uchwały odpowiednio dla każdego programu, które podniosą ustalony wcześniej limit wydatków na inwestycje. W przypadku PBDK chodziło o kwotę 2,6 mld zł w latach 2023 – 2026, natomiast dla programu obwodnicowego ma to być 100 mln zł.
Pieniądze miały być przeznaczone na zwiększenie waloryzacji kontraktów, które zostały dotknięte gwałtownym wzrostem kosztów po wybuchu wojny w Ukrainie.
Zapowiedziane uchwały nie zostały przyjęte do końca III kwartału, ani w pierwszych tygodniach października.
Budzi to niepokój m.in. organizacji branżowych, w tym Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa i Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa, które w imieniu swoich członków od dawna apelują o podniesienie limitów waloryzacji.
Jak poinformowało nasz portal Centrum Informacyjne Rządu, projekty uchwał zostały rozesłane członkom Komitetu i są przeznaczone do rozpatrzenia na posiedzeniu Stałego Komitetu Rady Ministrów.
– Po zakończeniu prac na etapie SKRM organ wnioskujący – minister infrastruktury – będzie miał możliwość wniesienia dokumentów do rozpatrzenia przez Radę Ministrów – informuje CIR.