Droga ekspresowa S3, która łączy porty morskie w woj. zachodniopomorskim z granicą Polski w Lubawce w woj. dolnośląskim jeszcze w tym roku powinna być kompletnym ciągiem drogowym. Obecnie w realizacji pozostają jeszcze dwa odcinki w woj. zachodniopomorskim.
Łącząca północ kraju z południem i dalej – docelowo – przez Czechy z krajami Europy Południowej droga ekspresowa S3 ma mieć w Polsce ok. 470 km długości. Do tej pory wybudowanych zostało 436 km. Ostatni zakończony odcinek to fragment Bolków – Kamienna Góra z najdłuższym pozamiejskim tunelem drogowym udostępniony kierowcom w lipcu 2024 roku. Już dziś droga pełni ważne funkcje komunikacyjne m.in. dla kierowców z woj. dolnośląskiego czy lubskiego jeżdżących np. na wakacje nad zachodnią część Bałtyku. Do tego, by była w pełni ukończonym cięgiem drogowym brakuje jeszcze dwóch odcinków w woj. zachodniopomorskim: Dargobądz – Troszyn i Świnoujście – Dargobądz.
– Zaawansowanie robót wynosi na obu odcinkach około 90 proc. Wykonawcy deklarują na obu odcinkach oddanie do ruchu w II kwartale tego roku – informuje Mateusz Grzeszczuk, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Odcinki w budowie
Odcinek Dargobądz – Troszyn liczy 16 km długości. Na trasie powstaje siedem wiaduktów, dwa mosty, estakada, a także przejścia i przepusty dla zwierząt, w tym dwa górne o szerokości 50 m. Będą też węzły drogowe: Dargobądz, Wolin Zachód i Wolin Wschód, para Miejsc Obsługi Podróżnych kategorii II po wschodniej stronie miejscowości Dargobądz, natomiast przy węźle Wolin Wschód powstanie obwód utrzymania drogi.
To zadanie realizuje konsorcjum firm Polbud Pomorze, PRD Nowogard, Intop Warszawa i Intop Skarbimierzyce. Wykonawca otrzymał pozwolenie budowlane pod koniec grudnia 2021 r. Jak informuje przedstawiciel GDDKiA, kontraktowy termin ukończenia tego zadania to II kwartał 2025 r. – GDDKiA oczekuje od konsorcjum realizacji robót i dokończenia prac zgodnie z kontraktem. Z naszej strony działając w zgodzie z warunkami kontraktu dokładamy wszelkich starań w celu sprawnej realizacji tej inwestycji – mówi Mateusz Grzeszczuk . Odcinek Świnoujście – Dargobądz ma 17 km długości i zaczyna się od połączenia z tunelem w Świnoujściu. Wykonawca jest Polaqua. ZRID na to zadanie został wydany w styczniu 2022 r. W ramach inwestycji powstają cztery węzły drogowe: Świnoujście, Świnoujście LNG, Świnoujście Łunowo i Międzyzdroje. Częścią kontraktu są także obiekty inżynierskie: 10 wiaduktów, dwie estakady, kładka dla pieszych, a także przejścia i przepusty dla zwierząt, w tym dwa górne o szerokości 50 m.
Jak informuje rzecznik GDDKiA, w przypadku tego zadania, minął już termin kontraktowy, ale w rozpatrywaniu są roszczenia wykonawcy. Kary dla wykonawcy zostałyby naliczone wówczas, gdyby inwestor nie uznał je za uzasadnione. – Prace na obu odcinkach są realizowane przez wykonawców również w okresie zimowym, oczywiście w dostosowaniu zakresu prac do panujących warunków atmosferycznych – informuje przedstawiciel GDDKiA.
Najpierw kompletna droga, potem pełna funkcjonalność
Po zakończeniu budowy dwóch zachodniopomorskich odcinków nadal nie będzie można korzystając z drogi S3 wjechać do Czech. W tym przypadku problemem jest brak kontynuacji w postaci drogi o podobnych parametrach po stronie południowych sąsiadów. Czesi deklarują, ze swoją częścią będą gotowi w 2027 roku.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.