Rosyjska agresja na Ukrainę zmieniła priorytety w obszarze kluczowych połączeń transportowych. W odpowiedzi na nowe wyzwania Komisja Europejska zaproponowała zmiany w sieci TEN-T – przesunięcie priorytetów z Rosji i Białorusi na Ukrainę i Mołdawię.
Ostatnie miesiące na nowo zdefiniowały potrzeby i priorytety transportowe Unii Europejskiej. Problemy w transporcie żywności z Ukrainy na rynki europejskie i światowe pokazały wąskie gardła i potrzeby uwzględniające także nowy układ geopolityczny.
Komisja Europejska zaproponowała zmiany w sieci TEN-T wskazującej m.in. na priorytety inwestycyjne w zakresie powiazań transportowych. Przedstawiona propozycja rozszerza cztery europejskie korytarze transportowe na Ukrainę i Mołdawię.
Jednocześnie – z uwagi na rosyjską agresję i wsparcie jakie agresor otrzymuje ze strony Białorusi, zaproponowano usunięcie obu krajów z map TEN-T. Komisja zaproponowała jednocześnie obniżenie znaczenia ostatnich mil wszystkich połączeń transgranicznych między UE a Rosją i Białorusią z sieci bazowej na sieć kompleksową.
fot. KE
– Rozszerzenie czterech europejskich korytarzy transportowych na terytorium Ukrainy i Mołdawii – w tym porty Mariupol i Odessa – przyczyni się do poprawy połączeń transportowych tych dwóch krajów z UE, ułatwiając wymianę gospodarczą i lepsze połączenia dla ludzi i biznesu – powiedziała Adina Vălean, unijna komisarz ds. transportu. – Korytarze te będą również kluczowym priorytetem w odbudowie infrastruktury transportowej Ukrainy po zakończeniu wojny – dodała.
– Propozycja zmiany TEN-T to rewolucyjny krok ku przyłączeniu Ukrainy do systemu transportowego Unii Europejskiej – skomentował na Twitterze Mikołaj Wild, prezes CPK. – Konieczne staje się jednocześnie uzupełnienie przebiegu korytarza Bałtyk – Morze Czarne/Morze Egejskie o odcinek łączący Warszawę i Lwów – dodał. Po stronie polskiej mowa o autostradzie A2 na wschód od stolicy.