Partner serwisu
Drogi i autostrady

KE przeciwko nowelizacji ustawy ocenowej

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
24-07-2023
Ostatnia modyfikacja:
25-07-2023
Źródło:
Rynek Infrastruktury/Dziennik Gazeta Prawna

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
KE przeciwko nowelizacji ustawy ocenowej
fot. Komisja Europejska
Komisarz UE ds. środowiska Virginijus Sinkevičius wystosował pismo do resortów infrastruktury oraz klimatu i środowiska, wyrażając zastrzeżenia względem procedowanej w parlamencie nowelizacji tzw. ustawy ocenowej. Zmiany regulacyjne miałyby umożliwić przyspieszenie realizacji inwestycji infrastrukturalnych w przypadku uznania ich za strategiczne.

Jak informuje “Dziennik Gazeta Prawna”, zastrzeżenia komisarza Virginijusa Sinkevičiusa wzbudza umożliwienie realizacji inwestycji uznanych za strategiczne w uproszczonym trybie, z pominięciem czasochłonnych procesów badania oddziaływania na środowisko, czy konsultacji społecznych. Wobec procedowanych zmian regulacyjnych zastrzeżenia wyrażały wcześniej organizacje pozarządowe, według których przedstawicieli nowelizacja ustawy oznaczałaby powrót do norm typowych w okresie PRL.

Nie należy wykluczyć, że w skrajnym scenariuszu otwarcie nowego pola sporu między polskim rządem a Komisją Europejską może stwarzać istotne ryzyko dla finansowania inwestycji drogowych ze środków unijnych. Warto zauważyć, że zastrzeżenia zostały przekazane jeszcze przed ostatecznym przyjęciem aktu prawnego, który nie został jeszcze poddany pod głosowanie w Senacie. Jak wskazuje “Dziennik Gazeta Prawna”, może to oznaczać, że Komisja Europejska już teraz przygotowuje się do postępowania przez Trybunałem Sprawiedliwości Unii Europejskiej w przedmiotowej sprawie. Niezależnie od tego, finansowanie budowy dróg szybkiego ruchu w Polsce mogłoby zostać wstrzymane jeszcze przed ewentualnym orzeczeniem, nawet w przypadku rozwiązania ciągnącego się od lat sporu w kontekście organizacji sądów powszechnych.

Rząd powołuje się na podobne rozwiązania w innych państwach

Rząd kontrargumentuje, że zbliżone rozwiązania legislacyjne przyjęto w innych państwach członkowskich Unii Europejskiej, takich jak Niemcy, Włochy, czy Szwecja. – W przypadku nowelizacji ustawy ocenowej wykorzystujemy wyłączenia dyrektyw, które są stosowane w innych państwach europejskich. Uważamy, że mamy takie same uprawnienia i z tych uprawnień korzystamy. Chodzi o realizację najważniejszej infrastruktury o znaczeniu obronnym – twierdzi wiceminister infrastruktury Rafał Weber, cytowany przez “Dziennik Gazetę Prawną”. Komisja Europejska ma jednak stać na stanowisku, że zmiany procedowane aktualnie w polskim parlamencie dają zbyt duże możliwości odstępowania od standardowych procedur analizy oddziaływania na środowisko, które powinno mieć miejsce wyłącznie w przypadku spełnienia precyzyjnie określonych przesłanek.

– Gdy zobaczyłem niekonsultowaną wcześniej wrzutkę do ustawy, która de facto zawiesza stosowanie kluczowych dla procesów inwestycyjnych dyrektyw europejskich, rwałem sobie włosy z głowy. Kto wpadł na tak głupi pomysł biorąc pod uwagę dopiero co zmieniane na wniosek KE ustawy dzięki czemu nastąpiło rozszerzenie możliwości udziału społeczeństwa w procesie decyzyjnym także w kontekście zaskarżalności DŚU i innych aktów wydanych na jej podstawie? To od razu pachniało konfliktem i groźbą zablokowania środków UE, choć te i tak są zablokowane – komentuje Adrian Furgalski, prezes zarządu ZDG TOR.

Kontekst Podlasia

O możliwym wykorzystaniu nowych rozwiązań prawnych w kontekście budowy nowych dróg szybkiego ruchu na Podlasiu informowaliśmy niedawno na łamach “Rynku Infrastruktury”. Z uwagi na planowaną militaryzację regionu, w którym miałaby zostać dyslokowana większość jednostek wojskowych wchodzących w skład powstającej od niedawna 1. Dywizji Piechoty Legionów, nowe drogi ekspresowe przecinające Biebrzański Park Narodowy i inne obszary chronione miałyby potencjalnie istotne znaczenie w kontekście mobilności wojskowej.

Nie bez powodu warto w tym kontekście przywołać przykład Podlasia, ponieważ komisarz Sinkevičius wyraził zastrzeżenia również w tej sprawie. W tym kontekście wskazano na nieprawidłowości w przygotowaniu Programu Budowy Dróg Krajowych w zakresie strategicznej oceny oddziaływania na środowisko, polegające na nieprzygotowaniu wariantów alternatywnych w kontekście inwestycji przebiegających przez obszary Natura 2000. Obiekcje w tym względzie dotyczą przede wszystkim projektowanej drogi ekspresowej S16 przez Biebrzański Park Narodowy i Mazury.

– Wiem, że niektórych kusi droga na skróty, gdy popatrzymy chociażby na cyrk jaki się dzieje od lat wokół procedowania DSU Wschodniej Obwodnicy Warszawy, ale rozwiązaniem jest wcześniej rozpoczęta i lepiej prowadzona rozmowa z zainteresowanymi stronami, lepsza jakość dokumentacji, ale przede wszystkim kadrowe wzmocnienie dyrekcji środowiskowej a nie niszczenie przyrody i ryzykowanie zdrowia ludzkiego – podsumowuje Adrian Furgalski.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Drogi i autostrady

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Mikołaj Kobryński 08 września 2023

Na Podkarpaciu rusza budowa kolejnego odcinka trasy Via Carpatia

Drogi i autostrady

Na Podkarpaciu rusza budowa kolejnego odcinka trasy Via Carpatia

inf. prasowa Ministerstwa Infrastruktury 07 września 2023

Gorzów Wielkopolski: Przetarg na rozbudowę układu komunikacyjnego

Miasto

Zobacz również:

Ku zrównoważonym połączeniom z Europy do Azji Środkowej

Polityka i prawo

Ku zrównoważonym połączeniom z Europy do Azji Środkowej

Mikołaj Kobryński 21 lipca 2023

KE zatwierdza francuski zakaz lotów krajowych

Intermodal i logistyka

KE zatwierdza francuski zakaz lotów krajowych

Mateusz Kieruzal 05 grudnia 2022

Puste loty nad Europą. A gdzie troska o klimat?

Intermodal i logistyka

Puste loty nad Europą. A gdzie troska o klimat?

Rafał Dybiński 10 stycznia 2022

Pozostałe z wątku:

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Drogi i autostrady

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Mikołaj Kobryński 08 września 2023

Na Podkarpaciu rusza budowa kolejnego odcinka trasy Via Carpatia

Drogi i autostrady

Na Podkarpaciu rusza budowa kolejnego odcinka trasy Via Carpatia

inf. prasowa Ministerstwa Infrastruktury 07 września 2023

Gorzów Wielkopolski: Przetarg na rozbudowę układu komunikacyjnego

Miasto

Zobacz również:

Ku zrównoważonym połączeniom z Europy do Azji Środkowej

Polityka i prawo

Ku zrównoważonym połączeniom z Europy do Azji Środkowej

Mikołaj Kobryński 21 lipca 2023

KE zatwierdza francuski zakaz lotów krajowych

Intermodal i logistyka

KE zatwierdza francuski zakaz lotów krajowych

Mateusz Kieruzal 05 grudnia 2022

Puste loty nad Europą. A gdzie troska o klimat?

Intermodal i logistyka

Puste loty nad Europą. A gdzie troska o klimat?

Rafał Dybiński 10 stycznia 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5