W stolicy województwa śląskiego rusza inwestycja dotycząca budowy węzła Giszowiec, który będzie łączył drogi krajowe nr 81 i 86. Jak podaje PAP – katowicki magistrat rozpoczął procedurę podpisywania umowy dotyczącej tego projektu. Wykonawcą jest konsorcjum firm NDI i Balzola.
Jak poinformowała PAP w poniedziałek rzeczniczka katowickiego magistratu Ewa Lipka, zabezpieczenie wpłynęło w terminie, co umożliwiło rozpoczęcie procedury podpisywania umowy. Ze względu m.in. na długi weekend może ona potrwać kilka dni, jednak ma nosić datę 30 kwietnia. Oznacza to, że termin zakończenia realizacji inwestycji (23 miesiące) przypadnie 30 marca 2020 r.
Węzeł Giszowiec
Przetarg na przebudowę węzła Giszowiec ruszył w czerwcu 2017 roku. W grudniu zamawiający uznał za ofertę najkorzystniejszą tą pochodzącą od firmy, która zaproponowała najniższą cenę. Wartość oferty opiewała na 233,1 mln zł i została złożona przez konsorcjum firm Banimex i Azi-Bud.
Decyzja ta została jednak zaskarżona do Krajowej Izby Odwoławczej, która uznała zgłoszenie za zasadne. W tej sytuacji zamawiający musiał dokonać ponownej oceny ofert. Ostatecznym wyborem inwestora została propozycja konsorcjum firm NDI i Balzola o wartości 247,4 mln zł.
Wyświetl większą mapę
Zadanie polega na rozbudowie i przebudowie odcinka ul. Pszczyńskiej (DK-86), odcinka ul. 73 Pułku Piechoty (DK-81), starego przebiegu ul. 73 Pułku Piechoty, budowy węzła drogowego na przecięciu DK-86 (ul. Pszczyńska) z DK-81 (ul. 73 Pułku Piechoty), rozbudowie węzła drogowego Kolista oraz przebudowie odcinka ul. Kolista i ul. Karolinki.
Węzeł Piotrowice
W Katowicach, równolegle z przetargiem dotyczącym węzła Giszowiec było prowadzone postępowanie dotyczące węzła Piotrowice. Przetarg na tę inwestycję został ogłoszony w czerwcu 2017 roku, a na początku br. podpisano umowę na jej realizację. Zadanie zostało powierzone konsorcjum firm IMB Podbeskidzie z Bielska-Białej i M-Silnice z Pardubic, a wartość kontraktu to 67,5 mln zł.
Dwie ważne inwestycje
Oba węzły znajdują się na trasach prowadzących do Katowic od strony południowej. Są to najbardziej obciążone komunikacyjnie miejsca konurbacji katowickiej. Miasto zrealizuje ich przebudowę przy wsparciu z funduszy unijnych.
Wcześniej szacowano, że łączny koszt obu tych inwestycji może przekroczyć 560 mln zł, z czego ok. 450 mln zł zapewniłyby środki Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Katowice dostały tej wartości unijne dofinansowanie na oba zadania w marcu br. Był to efekt zwiększenia przez Ministerstwo Rozwoju puli funduszy konkursu POIiŚ na inwestycje drogowe miast poza siecią TEN-T.