System viaTOLL działa już cztery lata, a z ostatnim dniem czerwca w systemie znajdzie się 3165 km dróg. Przez kolejne niemal 3,5 roku liczba kilometrów dróg płatnych powinna wynosić 7 tys. – Mam nadzieję, że rozszerzenia będą następowały szybciej – mówi Krzysztof Gorzkowski, dyrektor PR w firmie Kapsch.
– Efektywność tego systemu finansowania jest związana z tym, ile dróg będzie objętych opłatami. Im więcej dróg włączymy w sieć tym większe będą przychody KFD.
Przy kolejnych rozszerzeniach koszty zwracają się już po kilku dniach – informuje Krzysztof Gorzkowski.
System viaTOLL na prywatnych autostradachMa on nadzieję, że rozmowy z koncesjonariuszami zakończą się pozytywnie i system viaTOLL będzie mógł objąć odcinki, którymi zarządzają prywatne firmy. – GDDKiA i MIR pracują w tej chwili nad interoperacyjnością systemu z innymi krajami europejskimi, a warto, by ten system był interoperacyjny również wewnątrz kraju – zauważa przedstawiciel firmy Kapsch.
– Aby system mógł objąć odcinki koncesyjne nie jest potrzebna decyzja KE. Tylko trójstronna umowa między nami, rządem a koncesjonariuszem będzie wówczas potrzebna do wdrożenia interoperacyjnego systemu w Polsce – mówi Krzysztof Gorzkowski. – Chodzi o to, by kierowcy mogli wygodnie korzystać z elektroniki – dodaje.
Koncesjonariusze na „tak”Przedstawiciel operatora systemu viaTOLL przypomniał, że w październiku 2014 roku odbyło się spotkanie z koncesjonariuszami i GDDKiA z minister Marią Wasiak. Podczas rozmów wszyscy koncesjonariusze mieli wyrazić duże zainteresowanie dołączeniem do systemu viaTOLL, a prezes Stalexport Autostrady, Emil Wąsacz zapowiedział, że jest gotów do zapłacenia za niezbędne inwestycje mające umożliwić wdrożenie systemu na autostradzie A4 Kraków – Katowice.
– Po spotkaniu dostaliśmy polecenie przygotowania oferty z wyceną tego, ile będzie kosztowało objęcie odcinków koncesyjnych systemem viaTOLL i kiedy możemy to wykonać. Wyliczyliśmy, że rozszerzenie systemu na wszystkie odcinki koncesyjne wyniesie niespełna 20 mln zł. Ta oferta obejmowała aspekty prawne, finansowe i koszty inwestycji, jakie należy ponieść, by system mógł działać na odcinkach koncesyjnych – tłumaczy Krzysztof Gorzkowski.