Unia Europejska planuje zmiany legislacyjne, których efektem będzie dopuszczenie do ruchu we wszystkich państwach członkowskich ruchu samochodów ciężarowych o wyższych parametrach w zakresie długości i dopuszczalnej masy całkowitej. Odpowiadająca na sygnały płynące z rynku, zmiana ta wpłynie na zmniejszenie emisyjności transportu, wpisując się w pakiet klimatyczny Fit for 55.
Nowe normy unijne w zakresie parametrów samochodów ciężarowych, które po ostatecznym przyjęciu będą powszechnie implementowane we wszystkich państwach członkowskich, zakładają umożliwienie ruchu pojazdów o długości 25,25 metra i dopuszczalnej masie całkowitej 44 tony. Plan zakłada znoszenie barier w ruchu krajowym i międzynarodowym, uniemożliwiających ruch samochodów ciężarowych o wskazanych parametrach. To znacząca zmiana dla Polski, gdzie dopuszczony jest dziś ruch pojazdów o 16,50 lub 18,75 metrów długości, w zależności od liczby osi. Nie tylko zresztą dla Polski, ponieważ 25-metrowe zestawy dziś mogą jeździć tylko w Belgii, Czechach, Danii, Finlandii, Hiszpanii, Holandii, Niemczech i Szwecji.
Jednocześnie wciąż możliwe ma być realizowanie w poszczególnych państwach członkowskich przewozów z dopuszczalną masą całkowitą na znacznie wyższych poziomach. Także w ruchu międzynarodowym w przypadku sąsiadujących państw, które będą posiadały wyższy limit w tym zakresie niż unijny, i to bez konieczności zawierania jakichkolwiek dodatkowych umów międzyrządowych. Warto wspomnieć w tym kontekście, że już dziś w Danii i Holandii limit w zakresie dopuszczalnej masy całkowitej opiewa na 60 ton, zaś w Finlandii na aż 76 ton, co wpływa dodatnio na ekonomię jazdy, ale jest wyzwaniem w kontekście infrastruktury drogowej. W Belgii umożliwiono ruch 50-tonowych samochodów ciężarowych do obsługi przewozów intermodalnych, z kolei Francja w zeszłym roku uruchomiła 18-miesięczny pilotaż w zakresie ruchu pojazdów 46-tonowych. W Szwecji niedawno dopuszczone do użycia zostały także zestawy o długości 25,65 metrów produkcji holenderskiego DAF, a w Finlandii mogą jeździć pojazdy o długości aż 34,5 metra.
Ministerstwo Infrastruktury przyznaje, że implementacja 25-metrowych zestawów w Polsce może przynieść wiele korzyści. Zwiększenie pojemności paletowej o 56% przy jednoczesnym zmniejszeniu zużycia paliwa średnio o 15% na tonokilometr. Należy także wspomnieć o rozłożeniu masy na większą liczbę osi, czy poprawie bezpieczeństwa ruchu drogowego dzięki mniejszej liczbie pojazdów. Jest to zatem, jak się wydaje, adekwatna odpowiedź z jednej strony na deficyt kierowców na rynku pracy, a z drugiej strony na zmiany klimatyczne i konieczność sukcesywnego ograniczania śladu węglowego generowanego przez transport. Jednocześnie o ile powyżej 80% obiektów inżynieryjnych, takich jak mosty i wiadukty, może być w Polsce używanych przez pojazdy o masie całkowitej przekraczającej 40 ton, tak w przypadku dróg wojewódzkich i powiatowych to zaledwie 10% wszystkich odcinków.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.