Na najbliższym, wtorkowym posiedzeniu Rady Ministrów, szefowa Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju przedstawi informację dotyczącą projektu Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023. Oznacza to, że wciąż mamy do czynienia z koncepcją, a nie gotowym dokumentem czekającym na przyjęcie przez rząd.
Informacja będzie dotyczyła PBDK na lata 2014-2023, z perspektywą do 2025 roku, co oznacza, że część inwestycji mogła ulec przesunięciu. Należy pamiętać, że zgodnie z zasadami przyznawania wsparcia finansowego przez UE. Polska powinna rozliczyć projekty do 2023 roku.
Inwestycje za prawie 93 mld zł
Projekt Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023
pojawił się w listopadzie 2014 roku. Wówczas umieszczono w nim kilkadziesiąt inwestycji o łącznej wartości niemal 93 mld zł i zakładających wybudowanie 2227,9 km dróg.
W projekcie nowego programu umieszczono wszystkie inwestycje, które wcześniej ujęto w załącznikach nr 5 i 6 do PBDK 2011-2015. Znalazły się tam odcinki autostrad i dróg ekspresowych oraz 14 obwodnic w ciągu dróg krajowych i ekspresowych.
Z rezerwy do priorytetów?
Projekt PBDK zawiera też listę rezerwową dróg ekspresowych i autostrad oraz obwodnic. Pierwszy załącznik zawiera 12 projektów na drogach szybkiego ruchu na kwotę ponad 35,5 mld zł. Za te pieniądze można byłoby wybudować ponad 630 km tras.
Z kolei lista rezerwowa obwodnic to 13 projektów drogowych o wartości niemal 5 mld zł. Długość wszystkich obwodnic w rezerwie to ponad 147 km. Jedną z inwestycji na tej liście, których powstanie jest głośno komentowane jest zachodnia obwodnica Łodzi.
W połowie lipca 2015 roku minister Maria Wasiak informowała o wystąpieniu przez GDDKiA o decyzję ZRID dla łódzkiej obwodnicy. Szefowa MIR zapowiedziała wówczas, że początku budowy można się spodziewać w 2016 roku. Nie padła natomiast deklaracja o przesunięciu inwestycji do priorytetów w projekcie PBDK 2014-2023.
Obiecywane inwestycje
Od kilku miesięcy politycy obiecują, że do projektu PBDK zostaną dodane nowe inwestycje, tak było między innymi z
obwodnicą Zabierzowa,
modernizacją drogi krajowej nr 16,
zachodnią obwodnicą Łodzi, czy budową łącznika autostrady A4 z Nowym Sączem.
Poseł Andrzej Adamczyk,
zaznaczył w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl”, że bez przyjęcia PBDK przez Radę Ministrów, nie może być mowy o obiecywaniu inwestycji i ogłaszaniu przetargów. – Przyjęty program to podstawa finansowania inwestycji drogowych, nie mogą to być obietnice i deklaracje, ktokolwiek by ich nie składał – mówi portalowi „RynekInfrastruktury.pl” poseł.
Słowa te padły między innymi w kontekście budowy drogi S7 z Krakowa do granicy województwa świętokrzyskiego. W projekcie programu budowy dróg zabrakło 3 mld zł na tę inwestycję, co nie przeszkodziło przedstawicielom MIR w obiecywaniu przetargów na tę drogę.
Zapraszamy na III Kongres Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 8 października 2015 roku w Łodzi. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi rola funduszy prywatnych w budownictwie infrastrukturalnym oraz kwestia relacji między członkami procesu inwestycyjnego.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.