Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad złożyła wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej w odniesieniu do dwóch odcinków drogi ekspresowej S17 w województwie lubelskim. Mowa o odcinkach Zamość Południe – Tomaszów Lubelski Północ oraz Tomaszów Lubelski Południe – Hrebenne. To łącznie 36 kilometrów nowych dróg szybkiego ruchu.
Decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (tzw. decyzja ZRID) w danym województwie wydawana jest przez odpowiedniego wojewodę. Umożliwia ona z jednej strony wejście wykonawcy inwestycji na plac budowy, a z drugiej strony uruchomienie postępowania administracyjnego, w ramach którego biegli rzeczoznawcy majątkowi szacują wartość przejętych pod budowę danej trasy nieruchomości, aby ich dotychczasowym właścicielom mogły zostać wypłacone adekwatne odszkodowania.
Wniosek o wydanie decyzji ZRID w sprawie budowy dwóch odcinków drogi ekspresowej S17 na Lubelszczyźnie złożyła właśnie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Chodzi o 18,5-kilometrowy odcinek między węzłami Zamość Południe i Tomaszów Lubelski Północ oraz 17,5-kilometrową trasę łączącą węzeł Tomaszów Lubelski Południe z miejscowością Hrebenne w rejonie granicy polsko-ukraińskiej. Pierwszy odcinek realizuje spółka Kolin za ponad 822 mln zł. Z kolei za realizację odcinka między obwodnicą Tomaszowa Lubelskiego a przejściem granicznym odpowiada Budimex, a łączne nakłady inwestycyjne na ten cel opiewają na 598 mln zł.
Warto dodać, że w przebiegu drogi ekspresowej S17 na Lubelszczyźnie istnieje już m.in. wschodnia obwodnica Tomaszowa Lubelskiego, dlatego można powiedzieć, że w ramach powyższych inwestycji zostanie ona przedłużona w obydwu kierunkach. Oprócz 34 różnego rodzaju obiektów inżynieryjnych mają powstać Miejsce Obsługi Podróżnych, Obwód Utrzymania Drogi Ekspresowej, a także dwa nowe węzły – Tarnawatka na wysokości Krasnobrodu oraz w Bełżcu, gdzie powstanie połączenie z drogą wojewódzką nr 865 w kierunku Narola.
Obecnie w fazie przetargu lub realizacji znajduje się większość odcinków drogi ekspresowej S17 na południowy wschód od Lublina. Nadal nie wydano jednak decyzji środowiskowej dla odcinka w rejonie Krasnegostawu oraz północno-wschodniej obwodnicy Zamościa. Dziś rzeczoną trasą możemy dojechać z Warszawy do miasta Piaski przez Garwolin, Ryki, Lublin i Świdnik. W odniesieniu do odcinków, o których mowa w niniejszym artykule, harmonogram realizacji inwestycji zakłada oddanie ich do użytku w sierpniu 2026 roku.