Partnerzy serwisu:
Drogi i autostrady

Jest wniosek o decyzję ZRID dla poszerzenia autostrady A2

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Stump Franki
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
Schuttlfix
Balzola Polska

Data publikacji:
30-10-2024
Ostatnia modyfikacja:
30-10-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury/GDDKiA

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Jest wniosek o decyzję ZRID dla poszerzenia autostrady A2
fot. GDDKiA
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, że do wojewodów łódzkiego i mazowieckiego złożone zostały wnioski o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla projektu rozbudowy autostrady A2 o dodatkowe pasy ruchu. W ramach zadania powstanie czwarty pas z Warszawy do Pruszkowa oraz trzeci pas dalej do Strykowa.

Autostrada A2 na fragmencie łączącym aglomeracje warszawską i łódzką należy do najbardziej obciążonych dróg szybkiego ruchu w Polsce. Co więcej, średnie dobowe natężenie ruchu jest coraz większe. Dodatkowo do 2032 roku ma powstać Centralny Port Komunikacyjny, który z pewnością spowoduje dalszy wzrost zapotrzebowania na przepustowość na tej trasie, nawet w przypadku uzyskania wysokiego udziału transportu kolejowego w dojazdach do nowego lotniska. Dlatego Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad od lat planuje rozbudowę autostrady A2 do czterech pasów ruchu na odcinku Konotopa – Pruszków oraz do trzech pomiędzy Pruszkowem a węzłem Łódź Północ w okolicach Strykowa, łączącym ją z autostradą A1.

Choć potrzeba rozbudowy trasy staje się coraz bardziej paląca, na szczęście coraz bliższa jest perspektywa ogłoszenia przetargu na realizację robót budowlanych. Trwa opracowywanie dokumentacji projektowej, która uwzględnia budowę dodatkowych pasów ruchu na 89-kilometrowym fragmencie oraz prace w rejonie węzła Łódź Północ na odcinkach o łącznej długości ok. 3 kilometrów. W tym miejscu należy poczynić zastrzeżenie – w rejonie węzła Łódź Północ już dziś kierowcy mogą korzystać z trzech pasów ruchu w każdym kierunku, dlatego w tym przypadku nie przewiduje się rozbudowy, a wymianę nawierzchni i oświetlenia drogowego.

Jak poinformowała dziś GDDKiA, do wojewodów łódzkiego i mazowieckiego złożone zostały wnioski o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Po jej wydaniu, które powinno nastąpić już w przyszłym roku, możliwe będzie ogłoszenie przetargu na realizację robót budowlanych. – Dzięki poszerzeniu zwiększymy przepustowość autostrady co przełoży się na krótszy czas podróży, zapewnimy też rozwój przyległych terenów – mówi minister infrastruktury Dariusz Klimczak. Obowiązujący harmonogram inwestycji zakłada, że podpisanie umowy z wykonawcą i rozpoczęcie robót budowlanych nastąpi w połowie 2026 roku, co umożliwi udostępnienie kierowcom rozbudowanej trasy 3 lata później.

Rozbudowa autostrady A2 będzie dużym wyzwaniem organizacyjnym i technicznym. Będzie bowiem przebiegała w warunkach wciąż odbywającego się ruchu drogowego, co oznacza konieczność opracowania i wdrożenia bardzo złożonej czasowej organizacji ruchu, która umożliwi względnie płynny przejazd pojazdów. GDDKiA wskazuje jednak, że posiada doświadczenie w realizacji podobnych przedsięwzięć, wskazując w tym kontekście na rozbudowę drogi krajowej nr 1 do standardu autostrady, czy drogi krajowej nr 8 do standardu drogi ekspresowej. Doświadczenia te mają pomóc projektantowi rozbudowy autostrady A2 w wypracowaniu optymalnych rozwiązań.

Tym razem jednak będzie trudniej – GDDKiA deklaruje, że przez cały czas dostępne mają być co najmniej dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Zarządca państwowej sieci dróg wskazuje także, że po rozbudowie wszystkie urządzenia, w tym oświetlenie drogowe i stacje meteorologiczne, będą zasilane z odnawialnych źródeł energii. Projektant opracowuje zatem analizę obejmującą koszty budowy, eksploatację oraz utrzymanie instalacji OZE, a także magazynów energii elektrycznej, wskazując optymalne lokalizacje i precyzyjnie określając ich układ. Umowa ze spółką Databout na opracowanie dokumentacji projektowej dla inwestycji została podpisana w ubiegłym roku w sierpniu. Wykonawca ma 18 miesięcy na realizację zadania.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Stump Franki
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
Schuttlfix
Balzola Polska

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Unibep poprawia wyniki finansowe

Biznes i przemysł

Unibep poprawia wyniki finansowe

Mikołaj Kobryński 30 października 2024

Pomorski Kongres Transportu Intermodalnego. ”Trójmiejskie porty na drodze rozwoju”

Intermodal i logistyka

CPK: Zakończenie konsultacji Horyzontalnego Rozkładu Jazdy

Biznes i przemysł

CPK: Zakończenie konsultacji Horyzontalnego Rozkładu Jazdy

Centralny Port Komunikacyjny 30 października 2024

Zobacz również:

Domknie się obwodnica Gliwic. Przetarg na budowę już niedługo

Drogi i autostrady

Domknie się obwodnica Gliwic. Przetarg na budowę już niedługo

ep. 28 października 2024

Aż 18 firm chce budować łącznik do A4

Drogi i autostrady

Podkarpackie. Drogowcy zaprojektowali nowy węzeł na A4

Drogi i autostrady

Pozostałe z wątku:

Unibep poprawia wyniki finansowe

Biznes i przemysł

Unibep poprawia wyniki finansowe

Mikołaj Kobryński 30 października 2024

Pomorski Kongres Transportu Intermodalnego. ”Trójmiejskie porty na drodze rozwoju”

Intermodal i logistyka

CPK: Zakończenie konsultacji Horyzontalnego Rozkładu Jazdy

Biznes i przemysł

CPK: Zakończenie konsultacji Horyzontalnego Rozkładu Jazdy

Centralny Port Komunikacyjny 30 października 2024

Zobacz również:

Domknie się obwodnica Gliwic. Przetarg na budowę już niedługo

Drogi i autostrady

Domknie się obwodnica Gliwic. Przetarg na budowę już niedługo

ep. 28 października 2024

Aż 18 firm chce budować łącznik do A4

Drogi i autostrady

Podkarpackie. Drogowcy zaprojektowali nowy węzeł na A4

Drogi i autostrady

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5