Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad złożyła wniosek do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Poznaniu o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla drogi ekspresowej S11 między Piłą a Ujściem. Decyzja ta będzie równoznaczna z ostatecznym określeniem przebiegu trasy.
Droga ekspresowa S11 docelowo ma połączyć Koszalin z Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią przez Szczecinek, Poznań, Piłę, Ostrów Wielkopolski i Lubliniec. Przez długie lata dynamika prac związanych z jej realizacją była obiektywnie rzecz biorąc niska, ponieważ jednym istniejącym odcinkiem był podpoznański, łączący stolicę Wielkopolski z Kórnikiem. W późniejszym czasie powstała także Zachodnia Obwodnica Poznania, łącząca przyszły węzeł Złotkowo na wylocie na Piłę z węzłem Poznań Zachód, gdzie droga ekspresowa S11 płynnie przechodzi w drogę ekspresową S5 w kierunku Wrocławia, a także łączy się z autostradą A2.
W ostatnich latach budowa trasy zaczęła wyraźnie przyspieszać. Powstały obwodnice Szczecinka, Jarocina, Ostrowa Wielkopolskiego i Kępna, a niedawno także Olesna. Trzy ostatnie już w najbliższych latach mają szansę zostać połączone – na realizację odcinka łączącego obwodnice Kępna i Olesna ogłoszone już zostało postępowanie przetargowe, a GDDKiA zapowiedziała, że już w przyszłym roku będzie przetarg na odcinek między obwodnicami Ostrowa Wielkopolskiego i Kępna.
Kończy się budowa odcinka z Koszalina do Bobolic, który zostanie oddany do użytku w tym miesiącu, natomiast realizacja odcinka łączącego Bobolice z obwodnicą Szczecinka zakończy się za ok. 3 lata. Wkrótce ogłoszony zostanie przetarg na realizację w formule “projektuj i buduj” odcinka ze Złotkowa do Obornik wraz z obwodnicą tego miasta.
Z Poznania do Piły i Ostrowa Wielkopolskiego – największe zaległości
Paradoksalnie najmniej zaawansowana jest realizacja drogi ekspresowej S11 na brakujących odcinkach między Poznaniem a Ostrowem Wielkopolskim i Piłą. W tym drugim przypadku została już wydana decyzja środowiskowa dla odcinków między obwodnicą Szczecinka a Piłą oraz Obornikami a Złotkowem. Od dziś dla wszystkich pozostałych złożony został wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, wraz z podjęciem tego działania w odniesieniu do odcinka Piła – Ujście.
Jest to zatem ostatni w województwie wielkopolskim odcinek w przebiegu drogi ekspresowej S11, dla którego GDDKiA złożyła wniosek o wydanie tej decyzji. Wciąż trwają postępowania w sprawie odcinków z Ujścia do obwodnicy Obornik, z Kórnika do obwodnicy Jarocina oraz z obwodnicy Jarocina do obwodnicy Ostrowa Wielkopolskiego.
Jak wskazuje zarządca państwowej sieci dróg, wydanie decyzji środowiskowej, która zatwierdzi ostateczny przebieg trasy, jest warunkiem sine qua non dla podjęcia kolejnych etapów prac nad inwestycją. Kolejnym będzie opracowanie koncepcji programowej. Gdy ta zostanie ukończona, przy zapewnieniu finansowania możliwe będzie ogłoszenie przetargu na realizację inwestycji w formule “projektuj i buduj”. GDDKiA szacuje, że prawdopodobnym terminem podpisania umowy jest 2026 rok, co umożliwiłoby przekazanie rzeczonego odcinka do użytku w perspektywie roku 2030.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.