21 listopada 2022 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na dobudowę drugiej jezdni na niemal 14 km odcinku drogi ekspresowej S19 Sokołów Małopolski Północ – Jasionka.
Inwestycja zostanie zrealizowana przez firmę Strabag, a jej koszt wyniesie ok. 272,8 mln zł. Wiceminister infrastruktury Rafał Weber cytowany w komunikacie twierdzi, że dobudowa drugiej jezdni zwiększy poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego, co przełoży się jego zdaniem na mniejszą liczbę wypadków na tym odcinku trasy Via Carpatia. - Jestem przekonany, że inwestycja ta poprawi warunki ruchu tranzytowego w województwie podkarpackim oraz komfort
dojazdu do Specjalnej Strefy Ekonomicznej i Portu Lotniczego w Jasionce – powiedział Weber.
Aktualnie droga S19 na odcinku Sokołów Małopolski Północ – Jasionka posiada trzypasową jezdnię w układzie 2+1, bez pasa rozdziału kierunków jazdy. Dzięki budowie drugiej jezdni trasa ta będzie miała standard dwujezdniowej drogi ekspresowej, posiadającej po dwa pasy ruchu w każdą stronę, z pasem awaryjnym o szerokości 2,5 m i poboczami. Zakres prac w ramach rozbudowy S19 obejmie także dostosowanie istniejących obiektów inżynierskich, urządzeń BRD i urządzeń ochrony środowiska. Przebudowane zostaną kolidujące drogi poprzeczne, cieki wodne oraz infrastruktura techniczna - podaje resort infrastruktury.
To kolejny odcinek drogowy w Polsce, w którym GDDKiA
rezygnuje z przekroju 2+1.
W ramach inwestycji powstaną nowe obiekty inżynierskie, w tym estakada o długości 157,5 m w miejscowości Nienadówka, dwa wiadukty, przejazd gospodarczy i dwa przepusty. Rozbudowany zostanie również istniejący MOP Stobierna, dzięki czemu w przyszłości będzie mogła powstać tu stacja paliw i obiekty gastronomiczno-handlowe.
W zakresie ochrony środowiska zostaną wykonane cztery przejścia dla zwierząt średnich (jedno zespolone z wiaduktem), cztery przejścia dla zwierząt małych, osiem przejść dla płazów, ponad 3 km ekranów akustycznych oraz zbiorniki retencyjne. Posadzona zostanie też zieleń. Powstaną też urządzenia oczyszczające ścieki opadowe z jezdni i osłony przeciwolśnieniowe - podaje Ministerstwo.
Zgodnie z podpisaną umową wszystkie prace powinny zostać ukończone w IV kwartale 2026 r.