Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę o wartości ponad 452 mln zł z Budimeksem na realizację odcinka drogi ekspresowej S12 na 14,5-kilometrowym odcinku łączącym granicę województw łódzkiego i mazowieckiego z Przysuchą. Już wkrótce podpisana zostanie kolejna umowa, dotycząca realizacji fragmentu o podobnej długości na wschód od Przysuchy.
Droga ekspresowa S12, która docelowo połączy autostradę A1 w rejonie Piotrkowa Trybunalskiego z granicą polsko-ukraińską w Dorohusku, ma mieć docelowo ok. 315 kilometrów długości. Dziś liczy jedynie niespełna 98 kilometrów, przy czym blisko 9-kilometrowy odcinek jest jednojezdniowy. Trzeba jednak zastrzec, że przeważająca część istniejących odcinków pokrywa się z przebiegiem drogi ekspresowej S17. W najbliższych latach ów stan rzeczy ulegnie jednak zmianie.
Najbardziej zaawansowana jest realizacja odcinków na wschód od Lublina – trwa budowa obwodnicy Chełma, która powinna zostać udostępniona kierowcom już w przyszłym roku w kwietniu natomiast w przypadku większości pozostałych fragmentów ruszyły już prace projektowe, co umożliwi oddanie ich do użytku do połowy 2027 roku. Dla całego przebiegu pomiędzy autostradą A1 a drogą ekspresową S7 wydano już decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, zatwierdzającą ostateczny przebieg trasy. Najmniej zaawansowane są przygotowania do budowy trasy w południowo-wschodniej części województwa mazowieckiego – nie wydano jeszcze decyzji środowiskowej dla żadnego odcinka pomiędzy Radomiem a istniejącą obwodnicą Puław.
mat. pras. GDDKiA
Już wkrótce rozpocznie się jednak projektowanie pierwszych dwóch odcinków w południowo-zachodniej części regionu.
Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” w grudniu ubiegłego roku, zainteresowanie ich realizacją było bardzo duże. W przypadku odcinka łączącego granicę województw łódzkiego i mazowieckiego z Przysuchą Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała dziś umowę z Budimeksem na jego zaprojektowanie i wybudowanie. Wartość kontraktu opiewa na ponad 452 mln zł. Nowy fragment zastąpi istniejącą drogę krajową nr 12. Będzie to od razu droga w układzie 2x2. Każdy pas ruchu będzie miał 3,5 metra szerokości, natomiast szerokość pasów awaryjnych wyniesie 2,5 metra. Na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 728 w rejonie miejscowości Gielniów powstanie węzeł.
Na nowym fragmencie zaplanowano aż 20 obiektów inżynieryjnych – wiadukty w ciągu drogi ekspresowej i nad nią, przepusty oraz przejścia dla zwierząt. W sąsiedztwie trasy powstać ma również infrastruktura dla pieszych i rowerzystów. Co istotne, w gestii wykonawcy pozostanie wybór nawierzchni, dlatego na obecnym etapie nie jest przesądzone, czy będzie to nawierzchnia bitumiczna, czy też betonowa.
Budimex będzie miał 21 miesiące na opracowanie dokumentacji projektowej oraz uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, czyli tzw. decyzji ZRID. Z kolei na realizację robót budowlanych przewidziano 22 miesiące, nie licząc przerw w okresach zimowych. Jak wskazuje GDDKiA w komunikacie prasowym, w kolejnych tygodniach należy spodziewać się podpisania kolejnej umowy, dotyczącej realizacji w systemie “projektuj i buduj” odcinka łączącego Przysuchę i Wieniawę. W efekcie już wkrótce w województwie mazowieckim na etapie realizacji znajdą się fragmenty drogi ekspresowej S12 o łącznej długości przekraczającej 30 kilometrów.
W przetargu na odcinek Przysucha – Wieniawa za najbardziej korzystną uznana została oferta złożona przez konsorcjum Mirbudu i Kobylarni.