Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę o wartości ponad 7 mln zł z Multiconsult Polska na opracowanie dokumentacji projektowej dla nowej drogi krajowej, łączącej Knyszyn z Korycinem. Realizacja inwestycji nie jest jednak przesądzona – ewentualna decyzja zostanie podjęta po zakończeniu analizy sieci drogowej w północno-wschodniej części kraju.
Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” w kwietniu, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla budowy nowej drogi krajowej w standardzie drogi ekspresowej na odcinku Knyszyn – Korycin. Odcinek ten połączyłby węzeł Krynice na drodze ekspresowej S16 z budowaną obecnie obwodnicą Suchowoli w przebiegu drogi krajowej nr 8.
Użycie trybu przypuszczającego nie jest tu przypadkowe – realizacja inwestycji nie jest wciąż przesadzona. Poprzedni rząd zakładał, że Białystok zostanie połączony z prowadzącą na Litwę drogą ekspresową S61 dwoma kolejnymi drogami ekspresowymi – S8 przez Augustów w kierunku Suwałk oraz S16 przez Grajewo w kierunku Ełku. Jednocześnie województwo podlaskie jest najmniej zurbanizowanym regionem w Polsce, co prowokuje pytanie, czy budowa dwóch dróg szybkiego ruchu przebiegających równolegle i stosunkowo blisko siebie byłaby racjonalnym działaniem. W przeszłości obydwie trasy były rozpatrywane jako alternatywne opcje.
Model tradycyjny – nie bez powodu
Obecnie z uwagi na rozpoczętą już budowę obwodnic Suchowoli i Sztabina, a także podpisanie umowy na realizację obwodnicy Białobrzegów, które w przyszłości mogłyby zostać rozbudowane do standardów odpowiadających drodze ekspresowej, bardziej prawdopodobna wydaje się realizacja trasy przez Augustów. Ponadto dla drogi ekspresowej S16 pomiędzy Knyszynem a drogą ekspresową S61 nie wydano do tej pory żadnej decyzji środowiskowej. Tymczasem dla trasy Knyszyn – Korycin decyzja środowiskowa, wydana w grudniu 2015, dwa miesiące później stała się ostateczna i będzie obowiązywać do lutego 2026 roku.
– Działamy zgodnie z ustaleniami wynikającymi z rozmów z przedstawicielami Komisji Europejskiej. Decyzja o realizacji tej inwestycji zostanie podjęta po zakończeniu wielostronnej analizy sieci drogowej w województwach podlaskim i warmińsko-mazurskim. Planowany odcinek drogi ekspresowej S8 mógłby przejąć ruch tranzytowy z istniejącej DK nr 8 przecinającej Puszczę Knyszyńską – informuje GDDKiA. Stąd właśnie wybór modelu tradycyjnego, nie zaś dominującego w przypadku dróg szybkiego ruchu w Polsce systemu “projektuj i buduj”.
15 miesięcy na wykonanie zamówieniaDziś GDDKiA zawarła umowę na opracowanie dokumentacji projektowej z Multiconsult Polska. Jej wartość wynosi ponad 7 mln zł. O wyborze tej oferty przesądziła najniższa cena.
Przypomnijmy, że zainteresowanie przetargiem było bardzo duże – oferty złożyło aż 13 podmiotów. Zamówienie powinno zostać zrealizowane w ciągu 15 miesięcy. Obejmuje ono także przygotowanie wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Jak informuje zarządca państwowej sieci dróg, nowy fragment ma mieć ok. 24 kilometry długości. Zapewni nośność do 11,5 ton na oś, co oczywiste w przypadku wszystkich nowych bądź rozbudowywanych dróg krajowych.
mat. pras. GDDKiA
Na trasie zaplanowano trzy węzły drogowe – Knyszyn (skrzyżowanie z drogą ekspresową S16 oraz DK nr 65), Jasionówka (skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 671 oraz drogą powiatową łączącą Starowolę z Jasionóweczką) oraz Korycin (kolejne połączenie z DW nr 671). W rejonie miejscowości Zofiówka miałaby z kolei powstać para Miejsc Obsługi Podróżnych. Inwestycja obejmie ponadto przebudowę innych dróg w zakresie kolizji z nową trasą oraz budowę jezdni dodatkowych przeznaczonych do obsługi ruchu lokalnego, infrastruktury dla pieszych i rowerzystów, urządzeń ochrony środowiska i systemu odwodnienia.