GDDKiA podpisała umowę na projekt i budowę odcinka drogi ekspresowej S19 od węzła Białystok Południe do Plosek o długości prawie 13 km. To pierwszy fragment, z dziesięciu, międzynarodowej trasy Via Carpatii w woj. podlaskim, który przechodzi do etapu realizacji. Do końca roku planujemy podpisanie umów na kolejne odcinki tej drogi, stanowiącej też obwodnicę Białegostoku - podał inwestor.
Jak informuje GDDKiA, odcinek Białystok Południe (bez węzła) - Ploski nad Narwią ma długość 12,73 km. Droga będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu. Rodzaj konstrukcji nawierzchni - beton czy asfalt - wybierze wykonawca. Zadanie obejmować będzie też budowę 16 obiektów inżynierskich, w tym 160-metrowego mostu nad doliną Narwi i osiem przejść dla zwierząt. Na tym fragmencie S19 zaplanowany został węzeł Zabłudów, zapewniający relację Białystok - Zabłudów - Juchnowiec Kościelny.
Wykonawcą zadania o wartości 396,9 mln zł jest firma Mota Engil Central Europe. W lipcowym otwarciu ofert
wpłynęło 9 propozycji, a Mota Engil miała najniższą cenę. - Podpisana dziś umowa na odcinek od węzła Białystok Południe do Plosek nad Narwią, to pierwsza z trzech najbliższych umów na realizację trasy S19 w woj. podlaskim. Jeszcze w tym roku planujemy podpisać kontrakty z wykonawcami odcinków Księżyno - Białystok Południe (wraz z DK65 do Grabówki) oraz Białystok Zachód - Księżyno. W ten sposób w realizacji będzie już cała tzw. południowa obwodnica Białegostoku wraz z wylotem w stronę Bielska Podlaskiego. - powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
Przetarg na S19 od węzła Białystok Zachód do węzła Księżyno już został rozstrzygnięty -
GDDKiA wybrała ofertę Budimeksu. Ostatni podlaski odcinek S19 Boćki – Malewice po południowej stronie Białegostoku
również doczekał się ogłoszenia przetargu. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła też
przetarg na projekt i budowę odcinka S19 Malewice – Chlebczyn. - W pierwszej połowie 2021 r. planujemy podpisanie umów na pozostałe odcinki S19 w woj. podlaskim, na które w tym roku ogłosiliśmy przetargi - dodał szef GDDKiA.
O S19 Białystok Południe - Ploski
Harmonogram prac
- III/IV kwartał 2021 r. - złożenie wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID)
- II kwartał 2022 r. - uzyskanie decyzji ZRID
- 2022-2024 - lata realizacji
Dane techniczne
- Przekrój docelowy - 2x2
- Liczba i szerokość pasów ruchu - 2 x 2 x 3,5 m
- Pas dzielący wraz z opaskami - min. 5 m
- Prędkość projektowa - 120 km/h
- Pas awaryjny - 2,5 m
- Kategoria ruchu - KR 6
- Obciążenie nawierzchni – 11,5 t/oś