Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę z opolską spółką Himmel i Papesch na budowę dwóch obiektów mostowych nad rzeką Bóbr w Bolesławcu na Dolnym Śląsku. Mają one zastąpić istniejący most, który zostanie rozebrany. Wartość kontraktu, który obejmuje również przebudowę całego układu drogowego w rejonie przeprawy przez Bóbr, opiewa na blisko 41 mln zł.
Bolesławiec to liczące ponad 37 tys. mieszkańców miasto w zachodniej części województwa dolnośląskiego, znane z produkcji wyrobów ceramicznych oraz monumentalnego, liczącego 500 metrów długości mostu kolejowego nad rzeką Bóbr, wykonanego z piaskowca kredowego. Miasto to jest istotnym ośrodkiem przemysłowym (znajduje się tu podstrefa Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej), a także wojskowym – stacjonuje tu pułk artylerii. Przez Bolesławiec przebiega również droga krajowa nr 94, która także przecina rzekę Bóbr.
Istniejący most znajduje się jednak w złym stanie technicznym i nie spełnia parametrów właściwych drodze głównej ruchu przyspieszonego. Dodatkowo układ drogowy w jego rejonie nie zapewnia adekwatnych względem obserwowanego ruchu parametrów w zakresie przepustowości. Przypomnijmy, że droga krajowa nr 94 to tak zwana “stara czwórka”, przebiegająca równolegle do autostrady A4. Z tego powodu odgrywa wciąż istotną rolę nie tylko w ruchu lokalnym, ale również tranzytowym.
OpenStreetMap
Dlatego
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podjęła decyzję o jego rozbiórce i zastąpieniu dwoma nowymi konstrukcjami, przy czym jedna z nich znajdzie się na miejscu istniejącego mostu. Na każdym z nowych mostów znajdzie się nie tylko dwupasmowa jezdnia, ale także chodnik i droga rowerowa, dzięki czemu zostanie zapewniona sprawna komunikacja wszystkich uczestników ruchu, przemierzających trasę z lewobrzeżnej części miasta do centrum i osiedli mieszkaniowych na prawym brzegu. Zadanie zostanie zrealizowane w ramach większej inwestycji, która przewiduje również rozbudowę fragmentu drogi krajowej nr 94.
Liczący 600 metrów odcinek zyska drugą jezdnię, powstanie również nowe rondo na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 350. Przebudowane zostanie także istniejące rondo na skrzyżowaniu z ulicą Zgorzelecką. W obydwu przypadkach po realizacji inwestycji będzie to rondo turbinowe, co wpłynie korzystnie zarówno na przepustowość, jak i bezpieczeństwo. Dodatkowo przewidziano przebudowę skrzyżowań z ulicą Spacerową oraz drogą gminną, a poza strefę głównych potoków ruchu przeniesione zostaną zatoki autobusowe. Wszystkie fragmenty wykonane w ramach inwestycji będą miały parametry w zakresie nośności właściwe drodze głównej ruchu przyspieszonego, co umożliwi przenoszenie obciążeń na poziomie 11,5 ton na oś.
Realizacja inwestycji ma przełożyć się na poprawę przepustowości układu drogowego w Bolesławcu oraz zwiększenie bezpieczeństwa ruchu drogowego.
O wyborze spółki Himmel i Papesch w przetargu informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” w styczniu. Wykonawca będzie miał 32 miesiące na zrealizowanie umowy o wartości blisko 41 mln zł wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie, nie licząc okresów zimowych. Oznacza to, że inwestycja zostanie zakończona w czwartym kwartale 2026 roku. Realizacja zadania zostanie sfinansowana z budżetu państwa.