Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę z Transprojektem Gdańskim na opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla przedłużenia drogi ekspresowej S8 w województwie łódzkim. Nowy fragment ma połączyć węzeł Łódź Południe na autostradzie A1 z węzłem Kozenin na skrzyżowaniu dróg ekspresowych S12 i S74.
Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury”, przetarg na wykonanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej dla przedłużenia drogi ekspresowej S8
został ogłoszony w marcu bieżącego roku, natomiast
oferty zostały otwarte miesiąc później. Jednak dwukrotne złożenie skutecznego odwołania opóźniło podpisanie umowy z wykonawcą, który został wybrany już w czerwcu.
W październiku GDDKiA potwierdziła wcześniejszy wybór. Ostatecznie udało się podpisać umowę z Transprojektem Gdańskim, który za przygotowanie opracowania oczekuje 32 mln zł. Co ciekawe, państwowy zarządca infrastruktury drogowej przewidział na realizację zadania aż 66 mln zł, tymczasem nawet najdroższa oferta, złożona przez Mosty Katowice, została wyceniona na 48 mln zł.
Nowy fragment drogi ekspresowej S8 objęty opracowaniem ma połączyć Łódź z Tomaszowem Mazowieckim, zapewniając tym samym bezpośrednie połączenie dwóch istniejących odcinków tej trasy, pomiędzy którymi dziś nie ma ciągłości. Umożliwi to skrócenie trasy z Warszawy do Wrocławia oraz odciążenie zatłoczonej autostrady A2 na odcinku Warszawa – Łódź i w pewnym zakresie także autostrady A1 między Łodzią a Piotrkowem Trybunalskim. Powody do zadowolenia będą mieli także mieszkańcy Tomaszowa Mazowieckiego, ponieważ wyprowadzony z miasta zostanie ruch tranzytowy, odbywający się obecnie na drodze wojewódzkiej nr 713.
Od Tomaszowa Mazowieckiego przewidziano z kolei dalszą część przebiegu do węzła Kozenin na skrzyżowaniu dróg ekspresowych S12 i S74. Inwestycja usprawni zatem również przejazdy w innych relacjach, na przykład między Wielkopolską a Podkarpaciem. Skróci się także czas przejazdu z Łodzi do takich miast, jak Opoczno i Radom, czy Końskie i Kielce. – Nasze prognozy ruchowe wskazują, że już po jej oddaniu do użytkowania obciążenie ruchem będzie rzędu 40 tys. pojazdów na dobę, ze znaczącym ruchem pojazdów ciężarowych – powiedział w styczniu Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z elementami koncepcji programowej ma zostać zrealizowane w połowie 2029 roku. Już w 2025 roku złożony ma zostać wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Można mieć zatem nadzieję, że w latach 30. w ramach inwestycji powstanie nowa droga ekspresowa w układzie 2x2 z bezkolizyjnymi skrzyżowaniami, zwiększając efektywność i przepustowość układu drogowego w centralnej części kraju. Warto dodać, że za sprawą nowego fragmentu drogi ekspresowej S8, jak i innych planowanych dróg szybkiego ruchu, rejon Piotrkowa Trybunalskiego i Tomaszowa Mazowieckiego stanie się jednym z najlepiej skomunikowanych drogowo miejsc w Polsce.