Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę z konsorcjum Aldesa Construcciones Polska oraz Aldesa Construcciones na realizację w systemie “projektuj i buduj” ponad 16-kilometrowego odcinka Piaski – Łopiennik na drodze ekspresowej S17. Wartość kontraktu opiewa na 810 mln zł.
Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” w czerwcu, oferta konsorcjum Aldesa Construcciones Polska oraz Aldesa Construcciones została uznana za najbardziej korzystną w przetargu na zaprojektowanie i wybudowanie drogi ekspresowej S17 na fragmencie łączącym Piaski i Łopiennik w województwie lubelskim. Wcześniej w przetargu wybrana została znacznie tańsza oferta, którą złożył Intercor (druga najtańsza), jednak
na skutek odwołań złożonych przez inne podmioty Krajowa Izba Odwoławcza zobowiązała Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad do ponownej oceny ofert. W tym miejscu warto dodać, że konkurencja była początkowo bardzo duża – w przetargu oferty złożyło aż 11 podmiotów. Ostatecznie tylko 5 z nich przedłużyło ich ważność.
– Cieszymy się, że jako wykonawca kontraktu na projekt i budowę odcinka drogi ekspresowej S17 Piaski – Łopiennik będziemy mogli kolejny raz przyczynić się do rozwoju infrastruktury drogowej w województwie lubelskim. Krótka chwila na radość z sukcesu i przystępujemy do dalszej pracy – komentował ostateczny wybór oferty konsorcjum Rafał Kański, dyrektor generalny Aldesa Construcciones Polska.
Na początku września zakończyła się kontrola uprzednia Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, co otworzyło możliwość podpisania przez GDDKiA umowy z wykonawcą, które miało miejsce dzisiaj. Jej wartość opiewa na 810 mln zł. Oznacza to, że GDDKiA będzie musiała nieco dopłacić – budżet zamawiającego na realizację zadania został określony na niespełna 789 mln zł.
Nowy odcinek, liczący ponad 16 kilometrów długości, będzie miał swój początek na węźle Piaski Wschód, natomiast jego zakończenie przewidziano w rejonie miejscowości Łopiennik Nadrzeczny. Trasa będzie przebiegała po nowym śladzie wzdłuż istniejącej drogi krajowej nr 17. W ramach inwestycji powstaną trzy nowe węzły drogowe – Piaski Południe, Fajsławice oraz Łopiennik. Istniejący węzeł Piaski Wschód, na którym połączą się drogi ekspresowe S12 i S17, zostanie rozbudowany. Powstanie także szereg obiektów inżynieryjnych, w tym estakady nad rzekami Giełczewka i Marianka. Inwestycja obejmie oczywiście również zabudowę urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i ochrony środowiska, w tym ekranów akustycznych, czy różnego rodzaju przejść dla zwierząt.
Wykonawca będzie miał na realizację zadania 41 miesięcy, począwszy od dnia zawarcia umowy, przy czym w fazie robót budowlanych nie zostaną uwzględnione sezony zimowe. Złożenie wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej do wojewody lubelskiego powinno nastąpić na przełomie września i października 2025 roku. Oprócz opracowania dokumentacji projektowej oraz wykonania robót budowlanych do zadań wykonawcy będzie należało uzyskanie wszelkich niezbędnych decyzji, które umożliwią przekazanie nowej trasy kierowcom.
Odcinek Piaski – Łopiennik stanowi fragment drogi ekspresowej S17 pomiędzy Piaskami a granicą polsko-ukraińską w Hrebennem przez Krasnystaw, Zamość i Tomaszów Lubelski. Fragment ten jest realizowany na trzech odcinkach na południowy wschód od Zamościa. Mają one zostać oddane do użytku w 2026 roku latem.
Podpisano także umowę na realizację odcinka Izbica – Zamość Sitaniec, który zostanie udostępniony kierowcom 2 lata później. GDDKiA dysponuje także decyzją o środowiskowych uwarunkowaniach dla odcinka Łopiennik – Krasnystaw Północ oraz dla obwodnicy Zamościa. Wobec tego można spodziewać się ogłoszenia przetargów na ich realizację w najbliższym czasie. Wówczas trasę z Warszawy do granicy polsko-ukraińskiej wyłącznie drogą szybkiego ruchu będzie można pokonać jeszcze w tej dekadzie.