Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę z konsorcjum Mirbudu i Kobylarni na realizację w systemie “projektuj i buduj” drogi ekspresowej S11 na 23-kilometrowym odcinku Siemianice – Gotartów na obszarze trzech województw. Wartość kontraktu opiewa na 577,5 mln zł. Nowy fragment zostanie oddany do użytku w 2028 roku.
Realizacja drogi ekspresowej S11, która docelowo połączy Koszalin z Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią w rejonie Piekar Śląskich przez Szczecinek, Piłę, Poznań, Ostrów Wielkopolski, Kluczbork i Lubliniec, wyraźnie przyspiesza. Trwa budowa fragmentu łączącego Bobolice z istniejącą obwodnicą Szczecinka. W fazie realizacji znajdują się również odcinki z obwodnicy Kępna do Siemianic (12,5 kilometrów) oraz z Gotartowa do obwodnicy Olesna (10,5 kilometrów), który realizują odpowiednio Polaqua oraz konsorcjum Mirbudu i Kobylarni, a od dziś także 23-kilometrowy fragment Siemianice – Gotartów.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała bowiem umowę z konsorcjum Mirbudu i Kobylarni na realizację inwestycji w systemie “projektuj i buduj”. Tym samym z dniem 22 lipca ruszyła faza projektowa inwestycji, która wraz ze złożeniem wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej powinna zakończyć się w ciągu 10 miesięcy. Nowy fragment będzie przebiegał przez obszar aż trzech województw, to jest wielkopolskiego, łódzkiego i opolskiego. Wybrany wykonawca będzie miał na realizację całego zadania 39 miesięcy, przy czym w fazie robót budowlanych w rzeczonym okresie nie zostaną uwzględnione sezony zimowe. W efekcie trasa powinna zostać oddana do użytku w 2028 roku jeszcze przed wakacjami.
– To niezwykle ważna trasa nie tylko regionalnie, ale też w skali kraju. S11 w województwie opolskim połączy drogę ekspresową S8 w województwie wielkopolskim i autostradę A1 w województwie śląskim. Do 2030 roku cała S11 połączy leżący na Pomorzu Środkowym Kołobrzeg przez Piłę, Poznań i Kępno z aglomeracją śląską. Naszym celem jest jak najszybsze zrealizowanie całej sieci dróg szybkiego ruchu, bo przyczyniają się one do większej mobilności, poprawy atrakcyjności gospodarczej naszego kraju, a przede wszystkim są dużo bezpieczniejsze niż drogi jednojezdniowe – powiedział obecny podczas uroczystego podpisania umowy minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
mat. pras. GDDKiA
Początek nowej trasy będzie łączyć się z innym planowanym odcinkiem drogi ekspresowej S11 w rejonie Siemianic w województwie wielkopolskim. Fragment ominie następnie kolejno miejscowości Gołkowice, Byczyna, Biskupice, Sarnów i Krzywizna. W rejonie Gotartowa trasa połączy się z kolejnym budowanym odcinkiem w kierunku obwodnicy Olesna.
Odcinek Siemianice – Gotartów na znacznej długości zostanie poprowadzony po nowym śladzie. Powstanie na nim czternaście obiektów inżynieryjnych, w tym przejścia dla zwierząt, a także węzeł drogowy w Byczynie. Inwestycja obejmie również zabudowę urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i ochrony środowiska oraz przebudowę różnego rodzaju sieci w zakresie kolizji z planowaną inwestycją. Wzdłuż trasy głównej powstaną ponadto jezdnie dodatkowe przeznaczone do obsługi terenów przyległych.