Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała z Budimeksem umowę o wartości ponad 586 mln zł na realizację drogi ekspresowej S10 na liczącym 13,5 kilometra długości odcinku Witankowo – Piła Północ. Inwestycja obejmie także budowę nowego węzła drogowego, który w przyszłości połączy trasę z drogą ekspresową S11.
Jedną z największych inwestycji drogowych w Polsce zaplanowanych do realizacji w najbliższych latach jest budowa drogi ekspresowej S10 pomiędzy Stargardem a Piłą. Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” w ostatnich miesiącach,
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisuje kolejne umowy z wykonawcami, dotyczące realizacji poszczególnych odcinków w systemie “projektuj i buduj”. Kolejny kontrakt o wartości netto ponad 586 mln zł został dziś zawarty w Budimeksem.
Nowy fragment połączy istniejący węzeł Witankowo na obwodnicy Wałcza z planowanym węzłem Piła Północ, łączącym trasę z drogą ekspresową S11. Długość odcinka wyniesie 13,5 kilometra. Od węzła Witankowo nowa droga będzie przebiegać na południe od istniejącej drogi krajowej nr 10, omijając Nową Łubiankę oraz Starą Łubiankę przez tereny rolnicze. Na południe od pierwszej z wyżej wymienionych miejscowości powstanie para Miejsc Obsługi Podróżnych z rezerwą pod budowę stacji paliw i obiektu gastronomicznego. Na wschód od Starej Łubianki trasa będzie przebiegała przez tereny leśne, zaś pomiędzy Zbiornikiem Koszyckim i Jeziorem Zalew zostanie poprowadzona w śladzie istniejącego odcinka DK nr 10.
mat. pras. GDDKiA
Pomiędzy wyżej wymienionymi zbiornikami wodnymi a rzeką Gwdą powstanie węzeł Piła Północ z tymczasowymi włączeniami do DK nr 10 oraz DK nr 11, które docelowo zostaną zastąpione drogami ekspresowymi. W ramach inwestycji oprócz trasy głównej i węzła drogowego zaplanowano budowę sześciu wiaduktów, czterech estakad oraz przejść dla zwierząt. Inwestycja powinna zostać zrealizowana w ciągu 39 miesięcy, począwszy od dnia podpisania umowy, przy czym w fazie robót budowlanych nie zostaną uwzględnione okresy zimowe.
Będzie to drugi odcinek drogi ekspresowej S10 przebiegający na terenie województwa wielkopolskiego po istniejącej
obwodnicy Wyrzyska, która w latach 2027-2029 zostanie rozbudowana o drugą jezdnię, o czym informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” w ubiegłym roku w listopadzie. Trwa procedowanie wniosku o wydanie decyzji środowiskowej dla odcinka pomiędzy Piłą a obwodnicą Wyrzyska.
Budimex zrealizuje łącznie pięć spośród ośmiu odcinków drogi ekspresowej S10 pomiędzy Szczecinem a Piłą. Z kolei za realizację trasy pomiędzy Suchaniem a Reczem oraz Reczem a Cybowem odpowiadać będzie konsorcjum Mirbudu i Kobylarni. Grupa NDI zrealizuje natomiast odcinek Szczecin Kijewo – Szczecin Zdunowo. Droga ekspresowa S10 połączy docelowo Szczecin z aglomeracją warszawską przez Stargard, Piłę, Bydgoszcz, Toruń i Płock.