Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę z Budimeksem na realizację w systemie “projektuj i buduj” 19-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S17, łączącego węzły Krasnystaw Północ oraz Izbica. Wraz z zawarciem kontraktu w fazie realizacji znajduje się już sześć spośród dziewięciu odcinków trasy pomiędzy Piaskami a granicą polsko-ukraińską w Hrebennem.
Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” w lipcu, Budimex złożył najbardziej korzystną ofertę w przetargu na zaprojektowanie i wybudowanie odcinka drogi ekspresowej S17 Krasnystaw Północ – Izbica w województwie lubelskim. Potentat na polskim rynku budowlanym wycenił realizację zadania na blisko 962 mln zł. To znacznie mniej niż kosztorys zamawiającego, określony na kwotę 1,14 mld zł. Dziś Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zawarła umowę z wykonawcą. Inwestycja znalazła się tym samym na etapie realizacji.
Przypomnijmy, że w przetargu, w którym o realizację zadania ubiegało się aż 12 podmiotów, pierwotnie wybrano ofertę złożoną przez Mostostal Warszawa. Po odwołaniach od tego rozstrzygnięcia Krajowa Izba Odwoławcza nakazała jednak GDDKiA przeprowadzenie ponownego badania i oceny ofert, jak również wykluczenie Mostostalu Warszawa z przetargu. Spółka zaskarżyła tą decyzję do sądu, który jednak w całości oddalił skargę. W efekcie po drugiej analizie ofert to oferta Budimeksu została wskazana jako najbardziej korzystna.
Nowy odcinek drogi ekspresowej S17 będzie miał swój początek w miejscowości Zakręcie na północ od Krasnegostawu. Trasa będzie początkowo przebiegała w śladzie istniejącej drogi krajowej nr 17, a następnie przekroczy rzekę Żółkiewkę i będzie omijać Krasnystaw od strony zachodniej w rejonie miejscowości Latyczów, Dworzyska, Tarnogóra i Izbica. Przetnie następnie linię kolejową nr 69 i zakończy się w rejonie przebiegu DK nr 17 w okolicach miejscowości Krasne. Na odcinku powstaną trzy węzły drogowe – Krasnystaw Północ, Krasnystaw Południe oraz Izbica.
W ramach inwestycji powstanie łącznie 16 obiektów inżynieryjnych. Oprócz wspomnianych wcześniej węzłów drogowych będą to m.in. estakady i mosty nad rzekami Żółkiewka i Wieprz. Ponadto wybudowanych bądź przebudowanych zostanie łącznie ok. 30 km dróg niższych kategorii, przeznaczonych do obsługi ruchu lokalnego. W rejonie miejscowości Ostrzyca zaplanowano parę Miejsc Obsługi Podróżnych, natomiast w okolicach Krasnegostawu powstanie obwód utrzymania. Budimex będzie miał na zrealizowanie inwestycji 41 miesięcy, przy czym w fazie robót budowlanych nie zostaną uwzględnione okresy zimowe, to jest od połowy grudnia do połowy marca.
Jak informuje GDDKiA, złożenie wniosku do wojewody lubelskiego o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej powinno nastąpić już w przyszłym roku jesienią. Oddanie fragmentu do użytku zaplanowano natomiast na drugą połowę 2028 roku. Przypomnijmy, że pierwsze trzy odcinki pomiędzy Piaskami a granicą polsko-ukraińską w Hrebennem zostaną oddane do użytku już w 2026 roku latem. Droga ekspresowa S17 docelowo połączy Warszawę z granicą polsko-ukraińską w Hrebennem. Obecnie w całości dostępny dla kierowców jest odcinek pomiędzy stolicą a Piaskami w województwie lubelskim, gdzie w przyszłości trasa połączy się z drogą ekspresową S12 w kierunku granicy polsko-ukraińskiej w Dorohusku przez Chełm.