Zbliża się perspektywa budowy obwodnicy liczącego 45 tys. mieszkańców Starogardu Gdańskiego. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, że do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej wpłynęło ogłoszenie o przetargu na zaprojektowanie i wybudowanie 16-kilometrowego obejścia miasta w przebiegu drogi krajowej nr 22.
Droga krajowa nr 22, łącząca granicę polsko-niemiecką w Kostrzynie nad Odrą z granicą z obwodem królewieckim w Grzechotkach, za sprawą rządowego Programu Budowy 100 Obwodnic zmieni swoje oblicze na wielu fragmentach. Tylko w powiecie wałeckim na Pomorzu Zachodnim powstaną aż cztery obwodnice, a pozostałe odcinki zostaną rozbudowane. Duża modernizacja czeka także część DK nr 22 przebiegającą przez obszar województwa pomorskiego. Kolejne fragmenty są rozbudowywane do parametrów właściwych drodze klasy technicznej GP. Powstaną także obwodnice Człuchowa i Starogardu Gdańskiego.
O ile w przypadku obwodnicy Człuchowa trwa oczekiwanie na wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach
(wniosek o jej wydanie wpłynął do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska pod koniec czerwca), tak dziś Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, że do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej wpłynęło ogłoszenie o przetargu na zaprojektowanie i wybudowanie obejścia Starogardu Gdańskiego. Nowy fragment DK nr 22 ma liczyć 16 kilometrów długości. Będzie to droga główna ruchu przyspieszonego (klasa techniczna GP) w układzie 2+1, połączona z innymi drogami publicznymi na 4 rondach turbinowych.
DK nr 22 w rejonie Starogardu Gdańskiego przebiega w przeważającej mierze przez obszar zabudowy mieszkaniowej i jednocześnie stosunkowo blisko centrum miasta. Obecnie przejeżdża tędy średnio ok. 17 tys. samochodów każdego dnia. Najnowsze prognozy wskazują natomiast na wzrost średniego dobowego natężenia ruchu do 22 tys. pojazdów w perspektywie 2045 roku. Budowa obwodnicy wydaje się zatem konieczna. Koszt realizacji inwestycji szacuje się obecnie na 883 mln zł.
Początek trasy w wybranym wariancie znajduje się w miejscowości Sucumin. Jej centrum znajduje się niespełna 5 kilometrów od granic administracyjnych Starogardu Gdańskiego. Obwodnica będzie przebiegać początkowo w kierunku południowo-wschodnim, następnie wschodnim i północno-wschodnim, zaś na ostatnim odcinku – północnym. Ponowne włączenie do istniejącego przebiegu DK nr 22 przewidziano za stadniną koni. Inwestycja umożliwi wyprowadzenie ruchu tranzytowego z liczącego 45 tys. mieszkańców miasta, co przełoży się na poprawę standardu życia społeczności lokalnej, jak również zwiększenie przepustowości układu drogowego, co z kolei wpłynie korzystnie zarówno na płynność ruchu, jak i bezpieczeństwo.
W ramach zadania oprócz trasy głównej powstaną obiekty inżynieryjne (w tym 17 obiektów mostowych), infrastruktura ochrony środowiska, czy urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. Wyłoniony w przetargu wykonawca będzie miał 39 miesięcy na zrealizowanie wszystkich prac, przy czym w fazie robót budowlanych w owym okresie nie zostaną uwzględnione sezony zimowe. GDDKiA przewiduje, że umowa zostanie podpisana w przyszłym roku w drugim kwartale, co umożliwiłoby oddanie do użytku obwodnicy 3 lata później.