fot. Google Street ViewSkrzyżowanie DK nr 8 i DW nr 671 w Korycinie
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla budowy dwujezdniowej drogi krajowej o parametrach drogi ekspresowej pomiędzy Knyszynem a Korycinem wraz z wykonaniem opracowań towarzyszących oraz uzyskaniem decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Odcinek połączy węzeł Krynice na drodze ekspresowej S16 z obwodnicą Suchowoli.
Obowiązujący obecnie w Polsce plan budowy dróg szybkiego ruchu zakłada, że Białystok zostanie połączony z prowadzącą na Litwę drogą ekspresową S61 dwoma kolejnymi drogami ekspresowymi – S8 przez Augustów w kierunku Suwałk oraz S16 przez Grajewo w kierunku Ełku. Mając na uwadze fakt, iż województwo podlaskie znajduje się na ostatnim miejscu wśród polskich województw pod względem gęstości zaludnienia, zasadnym wydaje się pytanie, czy budowa dwóch dróg szybkiego ruchu przebiegających relatywnie blisko siebie jest racjonalna. Przez dłuższy czas obydwie trasy były rozpatrywane jako alternatywne połączenia. Dziś bardziej zaawansowana jest realizacja drogi ekspresowej S8 w kierunku Suwałk.
Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach dla odcinka łączącego Knyszyn i Korycin została wydana już w 2015 roku. Na północ od Knyszyna realizowane są już obwodnice Suchowoli oraz Sztabina, które powstają wprawdzie jako odcinki jednojezdniowe, jednak zaprojektowano je z myślą o rozbudowie w przyszłości z podniesieniem do parametrów właściwych drodze ekspresowej. To samo dotyczy obwodnicy Białobrzegów, na której realizację niedawno rozstrzygnięty został przetarg. Tymczasem dla drogi ekspresowej S16 na odcinku pomiędzy Knyszynem, Grajewem i drogą ekspresową S61 w okolicach Ełku nie wydano dotychczas żadnej decyzji środowiskowej.
Niepewna przyszłość inwestycji
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, inaczej niż ma to miejsce w przypadku większości realizowanych odcinków dróg szybkiego ruchu, w odniesieniu do odcinka Knyszyn – Korycin w przebiegu drogi ekspresowej S8 ogłosiła przetarg dotyczący wyłącznie opracowania dokumentacji projektowej. Co ciekawe, w opisie zamówienia nowy odcinek określany jest mianem “dwujezdniowej drogi krajowej o parametrach drogi ekspresowej”, a nie po prostu drogi ekspresowej. Co to oznacza?
– Działamy zgodnie z ustaleniami wynikającymi z rozmów z przedstawicielami Komisji Europejskiej. Decyzja o budowie tej inwestycji zostanie podjęta po zakończeniu wielostronnej analizy sieci drogowej w województwach podlaskim i warmińsko-mazurskim. Planowany odcinek drogi ekspresowej S8 mógłby przejąć ruch tranzytowy z istniejącej DK nr 8 przecinającej Puszczę Knyszyńską – czytamy w komunikacie prasowym na stronie internetowej białostockiego oddziału GDDKiA.
Cena głównym kryterium oceny ofert
Z powyższego można wnioskować, że dalsze losy inwestycji pozostają niepewne, choć niewątpliwie przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej przybliża perspektywę jej realizacji. Głównym kryterium oceny w przetargu będzie cena – z tego tytułu potencjalni wykonawcy będą mogli uzyskać do 60% punktów. Zamawiający przewidział także dwa kryteria pozacenowa w postaci doświadczenia projektanta (waga 28%) oraz zespołu środowiskowego (waga 12%). Oferty będzie można składać do 10 maja bieżącego roku do godziny 10:50. Zadanie powinno zostać zrealizowane w terminie 15 miesięcy, począwszy od dnia podpisania umowy.
Dokumentacja projektowa obejmie odcinek o długości ponad 24 kilometrów. Wykonawca oprócz dwujezdniowej trasy głównej z dwoma pasami ruchu i pasem awaryjnym na każdej jezdni zaprojektuje także trzy węzły drogowe: Knyszyn (skrzyżowanie z drogą ekspresową S16 i drogą krajową nr 65), Jasionówka (skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 671 i drogą powiatową nr 1354B) oraz Korycin (kolejne połączenie z drogą wojewódzką nr 671). Opracowanie obejmie również parę Miejsc Obsługi Podróżnych w miejscowości Zofiówka, jezdnie dodatkowe przeznaczone do obsługi ruchu lokalnego, infrastrukturę dla pieszych i rowerzystów, urządzenia ochrony środowiska, system odwodnienia oraz przebudowę istniejących dróg w zakresie kolizji z inwestycją.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.