Partner serwisu
Drogi i autostrady

Jest przetarg na budowę obwodnicy Oświęcimia

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
30-12-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
GDDKiA

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Jest przetarg na budowę obwodnicy Oświęcimia
Fot. Google Maps
Ostatni odcinek w ramach budowy trasy ekspresowej S1 Kosztowy – Bielsko-Biała został skierowany do przetargu. Mowa o obwodnicy Oświęcimia w ciągu DK-44. Termin składania ofert mija 3 marca 2020 roku.

Wykonawca, który wygra przetarg będzie odpowiedzialny za zaprojektowanie i wykonanie dwujezdniowej drogi krajowej klasy GP, obwodnicy Oświęcimia, która przebiegać będzie po nowym śladzie i zostanie dołączona do istniejącej DK-44.
Lokalizacja drogi obejmie województwa małopolskie i śląskie, powiaty oświęcimski i bieruńsko-lędziński oraz gminy Bojszowy i Oświęcim.

Wykonawca uzyska także w imieniu i na rzecz GDDKiA wymagane prawem opinie, uzgodnienia, pozwolenia, zezwolenia i decyzje niezbędne do zaprojektowania i zrealizowania inwestycji, wybuduje obiekty inżynierskie oraz infrastrukturę towarzyszącą. Opracuje także dokumentację powykonawczą oraz uzyskanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie drogi.

Szczególne miejsce, szczególne podejście

W ramach tego odcinka szczególnego podejścia wymaga fragment drogi zlokalizowany w sąsiedztwie Miejsca Pamięci i Muzeum Auschwitz-Birkenau byłego niemieckiego nazistowskiego obozu koncentracyjnego i zagłady. W związku z tym został opracowany „Raport z oceny oddziaływania na dobro światowego dziedzictwa - Auschwitz - Birkenau niemiecki, nazistowski obóz koncentracyjny i zagłady (1940-1945) dla inwestycji pn. „Budowa drogi ekspresowej S1 od węzła Kosztowy II w Mysłowicach do węzła Suchy Potok w Bielsku-Białej”, w którym szczegółowo opisano genezę specjalnego traktowania tego obszaru, przeprowadzono analizy uwarunkowań lokalizacji i rozwiązań elementów drogi oraz sformułowano zalecenia, które należy ująć na kolejnych etapach przygotowania i realizacji inwestycji.

Raport będzie również przedmiotem analizy ekspertów UNESCO, ponieważ obszar ten od 1979 roku znajduje się na Liście Światowego Dziedzictwa. Wykonawca opracowując projekt budowlany. powinien analizować zawarte w nim rozwiązania pod kątem zgodności z zapisami zawartymi w tym raporcie, gdyż sprawą priorytetową jest bezkonfliktowe funkcjonowanie „dobra światowego dziedzictwa” oraz drogi krajowej.

Obwodnica Oświęcimia na tle całego zadania

Dzięki ogłoszeniu postępowania przetargowego na budowę południowej obwodnica Oświęcimia w ciągu DK-44 o długości ponad 9 km, przetargi na wszystkie odcinki realizacyjne drogi ekspresowej od Mysłowic do Bielska-Białej zostały ogłoszone w tym roku, a zakończenie budowy całego przebiegu S1 zaplanowane jest na 2023 rok.

Odcinek I: węzeł Kosztowy II (z węzłem) – węzeł Oświęcim (bez węzła), w zakres którego wchodzą:
• droga ekspresowa o długości 12,865 km
• obwodnica Bierunia o długości 2,1 km
• trzy węzły drogowe (Kosztowy II, Lędziny, Bieruń)
• para Miejsc Obsługi Podróżnych o funkcji wypoczynkowo-usługowej: Lędziny Wschód (klasa II) oraz Lędziny Zachód (klasa III)
Odcinek II: węzeł Oświęcim (z węzłem) - Dankowice, w zakres którego wchodzą:
• droga ekspresowa o długości 15,165 km
• trzy węzły drogowe (Oświęcim, Wola, Brzeszcze)

Odcinek III: Dankowice - węzeł Suchy Potok (z węzłem), w zakres którego wchodzą:
• droga ekspresowa o długości 12,02 km
• dwa węzły drogowe: Stara Wieś, Suchy Potok
• para Miejsc Obsługi Podróżnych o funkcji wypoczynkowo-usługowej: Dankowice Zachód (klasa) oraz Dankowice Wschód (klasa III)
• obwód utrzymania drogowego

Odcinek IV: obwodnica Oświęcimia o długości ok. 9,04 km
Wszystkie odcinki realizowane będą w formule „Projektuj i buduj”, a docelowo droga S1 będzie mieć 135 km długości. Stanie się nie tylko ekspresowym połączeniem od granicy państwa w Zwardoniu do lotniska w Pyrzowicach i autostrady A1, ale także ważnym połączeniem międzynarodowym. S1 znajduje się bowiem w VI korytarzu Transeuropejskiej Sieci Transportowej łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej i przebiegającej w osi priorytetowej TEN-T nr 25 czyli „osi drogowej Gdańsk-Brno/Bratysława-Wiedeń”. Przedłużeniem drogi ekspresowej S1 na południe od granic Polski jest słowacka autostrada D3 relacji Żylina – Skalite.

Przygotowanie do budowy


Pierwsze prace projektowe związane z budową drogi ekspresowej S1 od węzła Kosztowy II w Mysłowicach do węzła Suchy Potok w Bielsku-Białej, wraz z budową południowej obwodnicy Oświęcimia, rozpoczęły się w październiku 2006 r. Rok później zadanie zostało ujęte w pierwszym kompleksowym programie wieloletnim - Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2008 -2012, z terminem realizacji w latach 2011-2013.

Jednak ustalanie ostatecznego kompromisowego przebiegu drogi ekspresowej trwało blisko 10 lat. Było to spowodowane skomplikowanym charakterem terenu, przez który przebiega trasa:
• tereny wydobywcze czterech kopalń (KWK Ziemowit, Piast, Brzeszcze, PG Silesia),
• trzy obszary specjalnej ochrony Natura 2000 (Stawy w Brzeszczach, Dolina Dolnej Soły, Dolna Soła),
• sąsiedztwo Miejsca Pamięci i Muzeum Auschwitz-Birkenau Byłego niemieckiego nazistowskiego obozu koncentracyjnego i zagłady, czyli obszaru, który znajduje się na Liście Światowego Dziedzictwa UNESCO,
• liczna zabudowa mieszkaniowa.

Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach została wydana przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Katowicach 30 czerwca 2016 r., przesądzając o wyborze ostatecznego wariantu drogi (wariant E).

9 czerwca 2016 r. GDDKiA wszczęła procedurę przetargową na opracowanie Koncepcji Programowej, a umowę w tym zakresie podpisano 22 listopada 2017 r.

15 marca 2017 r. Minister Infrastruktury podpisał Program Inwestycyjny dla budowy drogi ekspresowej S1 wraz z budową obwodnicy Oświęcimia, natomiast 12 lipca 2017 r. Rada Ministrów zaktualizowała Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.), w którym ujęta została budowa drogi ekspresowej S1 Kosztowy - Bielsko-Biała.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Drogi i autostrady

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Mikołaj Kobryński 08 września 2023

Bliżej do dwóch świętokrzyskich obwodnic

Drogi i autostrady

Otwarcie ronda na obwodnicy Bolkowa. Zmiana organizacji ruchu

Drogi i autostrady

Kraków: Ulica Okulickiego i Rondo Piastowskie zostaną rozbudowane

Drogi i autostrady

Zobacz również:

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Drogi i autostrady

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Mikołaj Kobryński 08 września 2023

Bliżej do dwóch świętokrzyskich obwodnic

Drogi i autostrady

Otwarcie ronda na obwodnicy Bolkowa. Zmiana organizacji ruchu

Drogi i autostrady

Kraków: Ulica Okulickiego i Rondo Piastowskie zostaną rozbudowane

Drogi i autostrady

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5