Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na realizację w systemie “projektuj i buduj” nowej drogi krajowej, łączącej węzeł Łęczyce na drodze ekspresowej S6 z planowaną pierwszą elektrownią jądrową w Polsce w lokalizacji Lubiatowo-Kopalino nad Morzem Bałtyckim. Licząca ok. 26 kilometrów trasa zostanie poprowadzona w całości po nowym śladzie.
Budowa pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej zbliża się coraz większymi krokami. Dla inwestycji wydano już decyzję lokalizacyjną oraz decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach. W ubiegłym roku we wrześniu podpisano także umowę z konsorcjum Westinghouse Electric Company i Bechtel na wykonanie projektu, co czyni realizację inwestycji właściwie przesądzoną. Rozpoczęcie robót budowlanych uwarunkowane będzie jednak uruchomieniem infrastruktury dostępowej, na którą mają składać się nowe i zmodernizowane linie kolejowe, specjalna konstrukcja morska do rozładunku wielkogabarytowych komponentów oraz nowa droga krajowa, która połączy teren planowanej inwestycji z węzłem Łęczyce na drodze ekspresowej S6.
Jak poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, do publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej wysłano ogłoszenie o przetargu na zaprojektowanie i wybudowanie trasy. Będzie to droga klasy technicznej GP, podobnie jak inne budowane i modernizowane drogi krajowe, co oznacza m.in. parametry w zakresie nośności umożliwiające przenoszenie obciążeń rzędu 115 kN na oś oraz szerokość pasa ruchu na poziomie 3,5 metra. W ramach zadania wyszczególnione zostały dwa odcinki realizacyjne – pierwszy, liczący ok. 11 kilometrów długości, połączy elektrownię jądrową ze skrzyżowaniem z drogą wojewódzką nr 213, zaś drugi, ok. 15-kilometrowy, będzie przebiegać pomiędzy rzeczonym skrzyżowaniem a węzłem Łęczyce.
Inwestycja obejmie także budowę łącznika pomiędzy węzłem Łęczyce a drogą powiatową w Łęczycach w ramach realizowanego obecnie odcinka drogi ekspresowej S6 Leśnice – Bożepole Wielkie. Zaplanowano również budowę i przebudowę infrastruktury dla pieszych i rowerzystów, zabudowę urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i ochrony środowiska oraz budowę systemu kanalizacji deszczowej i kanału technologicznego. Jak wskazuje GDDKiA, realizacja zadania zapewni nie tylko dojazd do elektrowni jądrowej, ale także poprawę przepustowości układu drogowego pomiędzy Trójmiastem a szeregiem miejscowości nadmorskich, do których dostęp jest dziś możliwy wyłącznie z wykorzystaniem dróg lokalnych.
Kiedy możemy się spodziewać oddania nowej trasy do użytku? GDDKiA informuje, że podpisanie umów na realizację obydwu odcinków realizacyjnych powinno nastąpić w przyszłym roku w pierwszym kwartale. Wówczas możliwe byłoby udostępnienie kierowcom nowej trasy w 2028 roku, aczkolwiek w dwóch etapach. Odcinek łączący elektrownię jądrową z DW nr 213 zostałby oddany do użytku w drugim kwartale. Z kolei fragment pomiędzy DW nr 213 a drogą ekspresową S6 zostałby zrealizowany w trzecim kwartale. Warto dodać, że według ostatnich deklaracji pełnomocnika rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej Macieja Bando budowa elektrowni jądrowej powinna ruszyć właśnie w 2028 roku. Umożliwiłoby to uruchomienie pierwszego spośród trzech planowanych reaktorów siedem lat później.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.