35 obwodnic, A2 z Mińska Mazowieckiego do Warszawy, S19 z Lublina do Rzeszowa, S7 z Warszawy do granicy województwa małopolskiego i świętokrzyskiego – to tylko niektóre z inwestycji, jakie wpisano do projektu Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2020. Projekt wpisano do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów.
Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, odpowiedzialne za opracowanie projektu informuje, że w ramach nowego programu planowana jest budowa lub dokończenie następujących ciągów autostradowych: A1 z Pyrzowic do początku obwodnicy Częstochowy (inwestycja znajduje się obecnie w załączniku nr 5 do PBDK na lata 2011-2015) oraz A2 z Warszawy do Mińska Mazowieckiego.
W projekcie znalazły się też drogi ekspresowe już umieszczone w załącznikach nr 5 i 6 do PBDK na lata 2011-2015. Dokończona zostanie Południowa Obwodnica Warszawy w ciągu drogi S2, oraz S5 Wrocław – Poznań – Bydgoszcz – Nowe Marzy. W perspektywie na lata 2014-2020 wybudowana zostanie droga S6 z Goleniowa do Gdańska, S17 z Warszawy do Lublina i S19 z Lublina do Rzeszowa.
Do projektu wpisano też budowę drogi S7 z Gdańska do Płońska oraz z Warszawy do granicy województwa małopolskiego i świętokrzyskiego, drogi S3 ze Szczecina do Bolkowa, S8 Wrocław – Łódź – Warszawa – Białystok, S51 Olsztynek – Olsztyn oraz S61 Ostrów Mazowiecka – granica państwa w Budzisku. Program uzupełniony został o 35 obwodnic.
W projekcie nie wymieniono szczegółowych odcinków, jakie powstaną i nie jest pewne, czy wspomniane ciągi powstaną w całości. Nie pojawiły się również nazwy miast, które mogą liczyć na budowę obwodnic. Jednak już w zeszłym tygodniu Rafał Nowak, dyrektor Departamentu Dróg i Autostrad w MIR
wyjaśniał, że program na lata 2014-2020 będzie zawierał inwestycje ujęte w załącznikach nr 5 i 6 do aktualnego Programu Budowy Dróg Krajowych.
Na zadania z załączników nr 5 i 6 zostanie wydana w sumie kwota 72,7 mld zł, co oznacza, że z 92,7 mld zł mających trafić na realizację inwestycji drogowych, do rozdysponowania zostaje kwota 20 mld zł. Te środki będą przeznaczone na przedsięwzięcia, których nie ujęto w załącznikach, a które pojawią się w nowym programie jako ich uzupełnienie.
Dyrektor Nowak tłumaczył podczas Targów Infrastruktura 2014, że celem Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju jest dopełnianie istniejących ciągów dróg, a nie budowanie nowych odcinków, które nie będą połączone z innymi ważnymi trasami. Dodał, ze w ramach nowego programu na lata 2014-2020 powstanie lista rezerwowa zawierająca dodatkowe inwestycje mogące liczyć na sfinansowanie i powstanie nowej perspektywie.
Kwestie związane z nową perspektywą unijną będą poruszane podczas II Kongresu Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 5 listopada br. w Krakowie. Więcej informacji znajdziesz na stronie TOR Konferencje. Organizatorem jest Stowarzyszenie Inicjatywa dla Infrastruktury.