Minister infrastruktury podpisał program inwestycji dla rozbudowy autostrady A4 na kolejnym odcinku, łączącym Katowice z granicą województw śląskiego i opolskiego. Dziś średnie dobowe natężenie ruchu wynosi 60-100 tys. pojazdów w zależności od miejsca. Rzeczony odcinek ma zatem zostać rozbudowany w latach 2031-2033 wraz z wymianą nawierzchni.
Do tej pory autostrada A4 między węzłami Katowice Murckowska i Gliwice Sośnica posiadała co do zasady przekrój 2x3, a miejscowo 2x2 lub 2x4. Z kolei odcinek na zachód od Gliwic Sośnicy powstał wyłącznie w przekroju 2x2. Jak wskazuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, istniejąca infrastruktura staje się w coraz większym stopniu nieadekwatna względem potrzeb.
Co więcej, lata intensywnego ruchu powodują zużycie nawierzchni, dlatego prędzej czy później konieczna będzie jej wymiana, a przeprowadzenie takowej byłoby najbardziej efektywne w połączeniu z rozbudową trasy. – Rozbudowa autostrady A4 jest celem rządu i dlatego została przewidziana w obecnym programie drogowym. Musimy być gotowi na wyzwania współczesności i przyszłości – mówi cytowany w komunikacie prasowym minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
GDDKiA przyznaje, że rozbudowa autostrady A4 w zachodniej części województwa śląskiego będzie dużym wyzwaniem. Będzie bowiem wiązała się z przebudową 6 Miejsc Obsługi Podróżnych, 11 węzłów drogowych i ponad 150 obiektów inżynieryjnych, w tym aż 119 wiaduktów. Państwowy zarządca infrastruktury drogowej wyznaczył też dość ambitną perspektywę czasową dla realizacji inwestycji. Na początku przyszłego roku ma zostać ogłoszony pierwszy przetarg, obejmujący przygotowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego. Cała faza przygotowawcza powinna zostać zamknięta do 2028 roku, natomiast realizację inwestycji w formule “projektuj i buduj” zaplanowano na lata 2031-2033.
Inwestycja zostanie zrealizowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku z perspektywą do 2033 roku. Warto przypomnieć, że wcześniej podpisany został program inwestycji dla rozbudowy autostrady A4 między Krakowem a Katowicami, gdzie już wkrótce, bo w 2027 roku, wygaśnie koncesja dla spółki Stalexport Autostrada Małopolska, która była odpowiedzialna za budowę odcinka i pozostaje odpowiedzialna za zarządzanie nim w fazie eksploatacji. Również w tym przypadku przewiduje się powstanie trzeciego bądź nawet czwartego pasa ruchu.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.