Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, wydana została decyzja środowiskowa dla odcinka drogi ekspresowej S19 Choroszcz – Ploski, a także drogi krajowej nr 65 Kudrycze – Kuriany – Grabówka. Nie obyło się jednak bez pewnych perypetii. Poprzednia decyzja środowiskowa została bowiem uchylona przez Naczelny Sąd Administracyjny.
GDDKiA w komunikacie prasowym wskazuje, że decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach dla odcinka Choroszcz – Ploski w ramach drogi ekspresowej S19 została wydana przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku. Pierwszy wniosek o wydanie decyzji środowiskowej został złożony we wrześniu 2018, czyli blisko 5 lat temu. Niespełna rok później decyzja została wydana, jednakże wpłynęły odwołania, spośród których niektóre zostały uwzględnione przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska, który w konsekwencji uchylił jej część. Jednocześnie większość zapisów decyzji pozostała w mocy, co umożliwiło kontynuowanie inwestycji.
Jednakże w wyniku skargi w lutym 2022 roku obydwie decyzje zostały uchylone przez Naczelny Sąd Administracyjny, a złożona przez GDDKiA skarga kasacyjna w tej sprawie została oddalona. Tym samym sprawa trafiła do ponownego rozpatrzenia na poziomie Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Białymstoku, do której w lutym 2023 roku trafił znów raport o oddziaływaniu na środowisko, który został w międzyczasie uaktualniony zgodnie z sentencją wyroków, jakie zapadły w tej sprawie. GDDKiA wskazuje, że wobec uchylenia poprzedniej decyzji środowiskowej była zmuszona do odstąpienia od kontraktów z wykonawcami realizującymi prace na odcinkach objętych uchyloną decyzją, jednakże podejmie z nimi rozmowy, aby wypracować rozwiązania umożliwiające realizację kontraktów w jak najszybszym możliwym terminie. Na wypadek gdyby rozmowy z dotychczasowymi wykonawcami miały nie przynieść zakładanego rezultatu, przygotowywana jest równolegle dokumentacja dla nowych przetargów.
575-kilometrowa droga ekspresowa S19 docelowo połączy Barwinek przy granicy ze Słowacją z rejonem Kuźnicy nieopodal granicy polsko-białoruskiej. Większość przebiegu realizowanej trasy wpisuje się w międzynarodowy korytarz dróg szybkiego ruchu Via Carpatia, w ramach którego powstanie spójny ciąg z Salonik do Kłajpedy. Jak niedawno informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury”,
pierwszym państwem członkowskim Unii Europejskiej, które ukończyło budowę całego krajowego odcinka Via Carpatii, są Węgry.