Wojewoda małopolski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla projektu budowy węzła w Wieliczce w przebiegu drogi krajowej nr 94. Inwestycja realizowana wspólnie przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, gminę oraz powiat ma umożliwić bezpieczny wyjazd z miasta.
Wieliczka to miejsce, którego chyba nikomu nie trzeba przedstawiać. Liczące 27 tys. miasto w aglomeracji krakowskiej, będące siedzibą powiatu wielickiego, przyciąga turystów z całego świata kopalnią soli, która w 1978 roku została wpisana na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Przez miasto oprócz linii kolejowej do Krakowa przebiega m.in. droga krajowa nr 94, która łączy m.in. węzeł Kraków Wieliczka na autostradzie A4 oraz Bochnię. Miasto i gmina Wieliczka, powiat wielicki oraz Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w ramach wspólnego projektu planują zapewnić bezpieczniejszy wyjazd z miasta, budując częściowo bezkolizyjny węzeł typu WB na rzeczonej trasie na skrzyżowaniu z ulicą Krakowską.
Dla projektu decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej wydał wojewoda małopolski. W ramach inwestycji DK nr 94 ma zostać przeniesiona na nowo powstałą 70-metrową estakadą, pod którą powstanie rondo, z którego będzie można wjechać na trasę w kierunku Krakowa, jak również Bochni i Tarnowa. Wjazd z Krakowa będzie poprowadzony tak jak ma to miejsce dziś – ulicą Krakowską do ronda Wieliczan. Nowy układ drogowy umożliwi likwidację sygnalizacji świetlnej, co ma przełożyć się na udrożnienie ruchu na DK nr 94 w Wieliczce.
Jak wskazuje GDDKiA w komunikacie prasowym, w latach 2020-2021 średnie dobowe natężenie ruchu wynosiło aż 22 tys. pojazdów. W tym miejscu warto przypomnieć, że były to naznaczone licznymi lockdownami lata pandemiczne, kiedy aktywność społeczna i gospodarcza pozostawała na silnie obniżonym poziomie, dlatego z dużą dozą pewności można założyć, że obecne natężenie ruchu może być znacznie wyższe.
Porozumienie pomiędzy samorządami a GDDKiA w sprawie inwestycji zostało zawarte w 2019 roku. Podział prac między partnerami projektu zakłada, że gmina przygotuje dokumentację projektową, doprowadzi do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach i decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej oraz wykupi grunty. Z kolei GDDKiA będzie odpowiedzialna za budowę i pokrycie większości kosztów inwestycji. W finansowaniu budowy partycypować będzie również powiat wielicki.
W 2020 roku, kiedy ogłoszono przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej, koszt realizacji inwestycji oszacowano na 40 mln zł. Jest niemal pewne, że ostateczna wielkość nakładów inwestycyjnych będzie znacznie wyższa – od tego czasu za sprawą wzrostu cen energii i kosztów pracy oraz różnego rodzaju globalnych szoków podażowych inwestycje drogowe znacznie podrożały.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.