Wojewoda mazowiecki wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla projektu budowy obwodnicy Pułtuska w przebiegu dróg krajowych nr 57 i 61. W ramach inwestycji powstanie blisko 20 kilometrów nowych dróg. Kontrakt o wartości blisko 442 mln zł realizuje Strabag.
Decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, czyli tzw. decyzja ZRID, została wydana przez wojewodę mazowieckiego w dniu 25 września z rygorem natychmiastowej wykonalności. Oznacza to, że wykonawca będzie mógł wejść na plac budowy, zaś dla dotychczasowych właścicieli nieruchomości w obszarze realizowanej inwestycji ruszą procedury odszkodowawcze. – Chciałbym państwu serdecznie pogratulować rozpoczęcia realizacji inwestycji drogowej, która będzie polegać na budowie obwodnicy Pułtuska w ciągu drogi krajowej nr 57 i nr 61. Jestem przekonany, że ta inwestycja przyczyni się do poprawy warunków życia okolicznych mieszkańców – powiedział wicewojewoda mazowiecki Sylwester Dąbrowski.
W ramach inwestycji powstanie 16,8-kilometrowa dwujezdniowa obwodnica Pułtuska w przebiegu drogi krajowej nr 61, a także 3-kilometrowe jednojezdniowe obejście miejscowości Kleszewo i Przemiarowo w ramach drogi krajowej nr 57. Obydwa nowe odcinki zostaną połączone na planowanym węźle Lipa. Oprócz niego powstaną także trzy inne węzły – Pułtusk Północ na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 618, Pułtusk Południe na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 571 oraz Kacice na skrzyżowaniu z drogą powiatową. Obwodnica w przebiegu drogi krajowej nr 61 rozpocznie się na wysokości miejscowości Strzyże i Łubienica-Superunki, by zakończyć się w rejonie miejscowości Lipa i Chmielewo. Z kolei nowy odcinek drogi krajowej nr 57 zostanie włączony do jej dotychczasowego przebiegu pomiędzy miejscowościami Przemiarowo i Dzierżanowo.
Inwestycja umożliwi wyprowadzenie ruchu tranzytowego z Pułtuska, a tym samym poprawę komfortu życia społeczności lokalnej i bezpieczeństwa ruchu drogowego. Zwiększeniu ulegnie również przepustowość całego układu drogowego w rejonie Pułtuska. Jak wskazuje GDDKiA w komunikacie prasowym, inwestycja ma również istotne znaczenie w kontekście ruchu regionalnego i dalekobieżnego, ponieważ wspomniane drogi krajowe stanowią popularne trasy dojazdu z Warszawy na Warmię i Mazury.
W ramach projektu planowana jest również korekta przebiegu innych dróg publicznych, budowa chodników, ciągów pieszo-rowerowych, czy też obwodu drogowego przy planowanym węźle Kacice oraz dróg równoległych przeznaczonych do obsługi przyległego terenu. Nowe odcinki dróg krajowych mają zostać oddane do użytku w I kwartale 2025 roku. Kontrakt realizuje Strabag wraz z 34 podwykonawcami, w formule “projektuj i buduj”, a łączna wartość nakładów inwestycyjnych opiewa na kwotę 442 mln zł. Jest to jedna z dziewięciu inwestycji w województwie mazowieckim przewidzianych do realizacji w ramach rządowego Programu Budowy 100 Obwodnic.