Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała o uzyskaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla rozbudowy drogi krajowej nr 25 na 43-kilometrowym odcinku Konin – Kokanin. To zasadnicza część trasy pomiędzy Koninem a Kaliszem. Po wykonaniu dokumentacji geologiczno-inżynierskiej możliwe będzie ogłoszenie przetargu na realizację inwestycji w systemie “projektuj i buduj”.
Droga krajowa nr 25 liczy łącznie ok. 412 kilometrów długości. Przebiega przez obszar województw zachodniopomorskiego, kujawsko-pomorskiego, wielkopolskiego i dolnośląskiego, łącząc Bobolice i Oleśnicę. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, że dla rozbudowy trasy do układu 2x2 na 43-kilometrowym fragmencie łączącym Konin z miejscowością Kokanin uzyskana została decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, co oznacza ostateczne zatwierdzenie przebiegu odcinka.
W oparciu o kryteria środowiskowe, społeczne, ekonomiczne i techniczne jako najkorzystniejszy wskazany został wariant nr 5, zakładający niezmieniony przebieg na ok. 5-kilometrowym odcinku, a następnie poprowadzenie trasy w nowym śladzie z przebiegiem zarówno na wschód, jak i na zachód względem istniejących odcinków. Cała trasa będzie dostosowana do standardów właściwych drodze głównej ruchu przyspieszonego. Co istotne, skrzyżowania z drogami poprzecznymi zaplanowano w formule bezkolizyjnych węzłów. Powstanie ich łącznie 6.
Inwestycja wpłynie na znaczącą poprawę warunków podróżowania pomiędzy największymi miastami we wschodniej części województwa wielkopolskiego – liczącym 68 tys. mieszkańców Koninem oraz Kaliszem, który zamieszkuje obecnie 93 tys. osób. Nowy przebieg oznacza powstanie obwodnic dwóch miast – Rychwału i Stawiszyna. Ominiętych zostanie także szereg wsi. Wpłynie to zarówno na poprawę komfortu życia lokalnych społeczności, zwiększenie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz poprawę płynności ruchu drogowego, co powinno przełożyć się na poprawę osiąganych prędkości średnich i ograniczenie emisji CO2.
Oprócz budowy trasy głównej wraz z węzłami drogowymi przewidziano budowę przeznaczonych do obsługi przyległych nieruchomości jezdni dodatkowych oraz przebudowę innych dróg w zakresie kolizji z planowaną inwestycją. Powstaną również system odwodnienia pasa drogowego, urządzenia ochrony środowiska, oświetlenie drogowe, urządzenia bezpieczeństwa ruchu i kanały technologiczne. Jak wskazuje GDDKiA w komunikacie prasowym, aktualnie trwa opracowywanie dokumentacji geologiczno-inżynierskiej. Po jej wykonaniu możliwe będzie ogłoszenie przetargu na realizację zadania w systemie “projektuj i buduj”. Według GDDKiA może to nastąpić w czwartym kwartale bieżącego roku.
Wcześniej, w trzecim kwartale, spodziewane jest ogłoszenie przetargu na rozbudowę w systemie “projektuj i buduj” fragmentu Biskupice Ołoboczne – Ostrów Wielkopolski, dla którego wydano już wcześniej decyzję środowiskową. Cały czas trwa procedowanie wniosku o jej wydanie dla odcinka Kokanin – Biskupice Ołoboczne, stanowiącego obwodnicę Kalisza i Nowych Skalmierzyc. Po jej wydaniu oraz zakończeniu opracowywania dokumentacji geologiczno-inżynierskiej możliwe będzie ogłoszenie przetargu na jego zaprojektowanie i wybudowanie. Wszystkie rozbudowywane odcinki na liczącym łącznie ok. 68 kilometrów długości fragmencie Konin – obwodnica Kalisza i Nowych Skalmierzyc – Ostrów Wielkopolski będą dwujezdniowe.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.