Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Lublinie wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla projektu budowy drogi ekspresowej S17 na odcinku Łopiennik – Krasnystaw Północ. Oznacza to ostateczne zatwierdzenie przebiegu ponad 9-kilometrowego odcinka, który zostanie zrealizowany w systemie “projektuj i buduj”. Przetarg ma zostać ogłoszony już za rok.
Droga ekspresowa S17 docelowo ma połączyć Warszawę i Hrebenne. Już dziś w całości istnieje odcinek pomiędzy stolicą a Lublinem. Kolejny istniejący odcinek, pokrywający się z przebiegiem drogi ekspresowej S12 (a częściowo również drogi ekspresowej S19), łączy węzły Lublin Sławinek i Piaski Wschód. Kolejny fragment drogi ekspresowej S17 w województwie lubelskim na połączyć węzeł Piaski Wschód z granicą polsko-ukraińską w Hrebennem. Na razie w przebiegu owego fragmentu istnieje jedynie obwodnica Tomaszowa Lubelskiego. Podpisano także umowy z wykonawcami na realizację trzech odcinków, dzięki czemu domknięta zostanie część pomiędzy Zamościem a Hrebennem.
Mniej zaawansowana jest realizacja trasy pomiędzy Piaskami a Zamościem, jednak należy zaznaczyć, że trzy odcinki znajdują się na etapie przetargu. Dla kolejnego odcinka, łączącego planowane węzły Łopiennik i Zamość Wschód (powstaną w ramach budowy sąsiednich fragmentów), wydana została decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach (wniosek został złożony 2 lata temu). Tym samym ostatecznie został zatwierdzony przebieg tej części trasy. Nieco ponad 9-kilometrowy fragment będzie przebiegał na południowy zachód od obecnej drogi krajowej nr 17, co umożliwi ominięcie cmentarza w Łopienniku Nadrzecznym.
Jak wskazuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, wydanie decyzji środowiskowej nie zamyka etapu prac przygotowawczych. Do realizacji zostały jeszcze badania geologiczne dla wskazanego wariantu przebiegu, czy też uszczegółowienie rozwiązań technicznych w zakresie konstrukcji drogi, obiektów mostowych, ochrony środowiska, bezpieczeństwa ruchu drogowego i innych branż. Ogłoszenie przetargu na realizację odcinka w systemie “projektuj i buduj” zaplanowano na pierwszy kwartał 2025 roku.
Na etapie prac przygotowawczych znajduje się 12-kilometrowy odcinek łączący węzły Zamość Sitaniec oraz Zamość Wschód, który będzie stanowił północno-wschodnią obwodnicę Zamościa. Obecnie Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Lublinie prowadzi postępowanie administracyjne w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Wydanie decyzji środowiskowej dla tego fragmentu będzie równoznaczne z zatwierdzeniem przebiegu całej drogi ekspresowej S17.
Jak informowaliśmy niedawno na łamach “Rynku Infrastruktury”, GDDKiA wskazała ofertę złożoną przez konsorcjum spółek grupy kapitałowej Aldesa Construcciones jako najkorzystniejszą w przetargu na realizację odcinka Izbica – Zamość Sitaniec. Podpisanie umowy nie jest przesądzone – z uwagi na wykluczenie dwóch podmiotów, które złożyły tańsze oferty, można spodziewać się wniesienia odwołań.