Wójt gminy Skoroszyce wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla projektu budowy obwodnicy miejscowości Sidzina w przebiegu drogi krajowej nr 46. Tym samym ostatecznie zatwierdzony został 8,5-kilometrowy wariant przebiegu trasy. Inwestycja przewidziana do realizacji w ramach rządowego Programu Budowy 100 Obwodnic usprawni podróże pomiędzy Opolem a Nysą.
Sidzina to licząca 1 tys. mieszkańców wieś w gminie Skoroszyce w powiecie nyskim. Przez centrum miejscowości przebiega droga krajowa nr 46, krzyżując się w wielu miejscach z drogami poprzecznymi. Znajdują się tu także liczne zjazdy do posesji. Ów stan rzeczy wpływa niekorzystnie na bezpieczeństwo i płynność ruchu drogowego, a także standard życia mieszkańców Sidziny. Dlatego Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przygotowuje się do budowy obwodnicy miejscowości.
Inwestycja znajduje się aktualnie na etapie prac projektowych. Już wkrótce możliwe będzie rozpoczęcie projektowania trasy w wariancie nr 2, wskazanym jako rekomendowany spośród czterech, które zostały poddane analizie w studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym. Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach wydał bowiem wójt Skoroszyc. Umożliwi to ukończenie koncepcji programowej dla inwestycji, a następnie uwzględnienie jej ostatecznego kształtu w dokumentacji przyszłego postępowania przetargowego dotyczącego realizacji zadania.
OpenStreetMap
Obwodnica Sidziny ma liczyć 8,5 kilometrów długości. Będzie przebiegała przez obszar trzech gmin – Skoroszyce, Łambinowice i Niemodlin. Początek trasy zaplanowano na południowy zachód od Sidziny. Miejscowość zostanie następnie ominięta od strony północno-wschodniej. W ramach inwestycji zaplanowano również budowę nowego mostu nad Nysą Kłodzką. Włączenie do istniejącego przebiegu DK nr 46 przewidziano w rejonie miejscowości Malerzowice Wielkie po jej północnej stronie, przed miejscowością Grabin. W efekcie ruch tranzytowy zostanie wyprowadzony również z liczących 0,5 tys. mieszkańców Malerzowic Wielkich.
Oprócz budowy trasy głównej i mostu inwestycja obejmie także budowę dwóch nowych skrzyżowań w formie ronda i dróg dojazdowych przeznaczonych do obsługi przyległych terenów, przebudowę i rozbudowę dróg poprzecznych względem planowanej obwodnicy oraz przebudowę różnego rodzaju sieci w zakresie kolizji z inwestycją. Powstaną także kanał technologiczny, ciągi pieszo-rowerowe, oświetlenie drogowe oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego i ochrony środowiska. Harmonogram inwestycji zakłada, że roboty budowlane ruszą w 2027 roku, co umożliwi udostępnienie kierowcom nowego fragmentu dwa lata później.
Obwodnica Sidziny powstanie w standardzie drogi głównej ruchu przyspieszonego, co oznacza m.in. szerokość pasa ruchu na poziomie 3,5 metrów i parametry w zakresie nośności umożliwiające przenoszenie obciążeń rzędu 115 kN na oś. Jak wskazuje GDDKiA, na DK nr 46 realizowanych jest wiele innych inwestycji, które wpłyną korzystnie na bezpieczeństwo i przepustowość trasy, która stanowi fragment wielu relacji pomiędzy Opolem a Czechami oraz południowo-wschodnią częścią województwa dolnośląskiego. Wśród nich należy wymienić budowę obwodnic Niemodlina i Nysy oraz realizowaną obecnie rozbudowę fragmentu pomiędzy Pakosławicami a obwodnicą Nysy do układu 2x2.