Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Opolu wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla obwodnicy Brzegu w przebiegu drogi krajowej nr 39, przewidzianej do realizacji w ramach rządowego Programu Budowy 100 Obwodnic. Na mocy decyzji ostatecznie zatwierdzony został przebieg trasy, która ominie liczące blisko 34 tys. mieszkańców miasto.
W Brzegu, mieście powiatowym średniej wielkości w województwie opolskim, łączą się dwie drogi krajowe – DK nr 39 oraz DK nr 94. O ile druga z nich omija miasto na jego obrzeżach, istniejący przebieg DK nr 39 przecina cały Brzeg w osi północ-południe, krzyżując się z licznymi drogami poprzecznymi, a także przechodząc przez ścisłe centrum, w tym starówkę. Ów stan rzeczy wpływa oczywiście negatywnie zarówno na standard życia mieszkańców, jak również bezpieczeństwo i płynność ruchu drogowego.
Budowa obejścia Brzegu w ramach DK nr 39 została jednak ujęta w rządowym Programie Budowy 100 Obwodnic. W dniu 20 czerwca Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Opolu wydał dla inwestycji decyzję środowiskową, zatwierdzającą ostateczny przebieg nowej drogi o długości blisko 9 kilometrów. Realizacja inwestycji umożliwi pełne wyprowadzenie ruchu tranzytowego z Brzegu w odniesieniu do dróg krajowych i częściowo także w przypadku dróg wojewódzkich.
Niemal 9 kilometrów w trzech gminach
Nowy fragment będzie przebiegał przez obszar gmin Skarbimierz, Brzeg i Lubsza. W wybranym wariancie początek trasy w rejonie miejscowości Zielęcice pokrywa się z istniejącym przebiegiem DK nr 94. Nowa droga w kierunku północno-wschodnim mieć swój początek w rejonie linii kolejowej nr 132, przecinając ulicę Wrocławską. Następnie ominie miejscowość Brzezina od strony wschodniej i przetnie rzekę Odrę na moście o przewidywanej długości na poziomie ok. 700 metrów.
mat. pras. GDDKiA
Dalszy przebieg zaplanowano pomiędzy miejscowościami Myśliborzyce od strony zachodniej oraz Garbów i Michałowice od strony wschodniej. Włączenie do istniejącej DK nr 39 na skrzyżowaniu o ruchu okrężnym przewidziano na wysokości miejscowości Piastowice nieopodal Lubszy. W tym miejscu powstaną także obwód utrzymania drogi oraz parkingi – po jednym w każdym kierunku ruchu.
Z przyjętego kształtu inwestycji nie są zadowoleni mieszkańcy i władze samorządowe Lubszy, które już kilka lat temu wyrażały niepokój z racji prognozowanego wzrostu natężenia ruchu po oddaniu do użytku obwodnicy Brzegu. DK nr 39 przebiega bowiem przez centrum tej liczącej blisko 1,5 tys. mieszkańców dużej wsi będącej siedzibą gminy, krzyżując się z licznymi drogami poprzecznymi. Budowa obejścia Lubszy nie jest jednak wykluczona w dalszej perspektywie.
Korzyści nie tylko dla Brzegu
Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, wydanie decyzji środowiskowej umożliwia kontynuację prac projektowych, w tym ukończenie koncepcji programowej, co umożliwi przygotowanie materiałów do dokumentacji przetargowej. Państwowy zarządca sieci dróg zakłada, że rozpoczęcie robót budowlanych możliwe będzie w 2027 roku. Wcześniej konieczne będzie opracowanie dokumentacji projektowej oraz uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.
GDDKiA wskazuje, że oprócz poprawy standardu życia mieszkańców Brzegu i zwiększenia przepustowości układu drogowego inwestycja poprawi także skomunikowanie północnej części regionu z autostradą A4. Przypomnijmy, że licząca łącznie 116 kilometrów DK nr 39 przebiega przez obszar województw dolnośląskiego, opolskiego i wielkopolskiego, łącząc Łagiewniki (DK nr 8) z Baranowem (droga ekspresowa S11 i DK nr 11). W województwie opolskim wśród miast powiatowych oprócz Brzegu przebiega przez Namysłów, w którym mieszka blisko 17 tys. osób.