Burmistrz Brzostku wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla projektu rozbudowy drogi krajowej nr 73 na liczącym ponad 34 kilometry odcinku pomiędzy Pilznem a Jasłem. Trasa zostanie poprowadzona w nowym śladzie na ponad 21-kilometrowym fragmencie. W ramach inwestycji planowana jest budowa trzech obwodnic, które zapewnią obejście czterech miast.
Droga krajowa nr 73 przebiega przez obszar województw świętokrzyskiego i podkarpackiego, łącząc węzeł Kielce Północ na drodze ekspresowej S7 z Jasłem. Pomiędzy Pilznem a Jasłem standard trasy nie spełnia wymogów właściwych drodze głównej ruchu przyspieszonego. Dlatego Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje kompleksową modernizację tego odcinka, a właściwie jego budowę w dużej mierze w nowym śladzie. Wraz z decyzją o środowiskowych uwarunkowaniach, którą wydał burmistrz Brzostku, ostatecznie zatwierdzony został nowy przebieg na rzeczonym fragmencie, przebiegającym przez obszar powiatów dębickiego i jasielskiego.
Po realizacji inwestycji pomiędzy Pilznem a Jasłem kierowcy będą mogli korzystać z trasy spełniającej standardy właściwe drodze głównej ruchu przyspieszonego, co oznacza m.in. szerokość pasa ruchu na poziomie 3,5 metra, czy też parametry w zakresie nośności umożliwiające przenoszenie obciążeń na poziomie 115 kN na oś. Projekt rozbudowy fragmentu został podzielony na trzy odcinki. Długość pierwszego odcinka, który ma swój początek na skrzyżowaniu ulic Żeromskiego i Lwowskiej w Pilźnie, a koniec na granicy gminy Pilzno, ma wynieść blisko 8 kilometrów, z czego ok. 29% po nowym śladzie. Na pierwszym odcinku powstanie obwodnica liczącego blisko 5 tys. miasta.
Drugi odcinek, pomiędzy granicą gmin Pilzno i Brzostek a granicą gmin Kołaczyce i Jasło, będzie miał ponad 19 kilometrów, przy czym w nowym śladzie powstanie ok. 66%. Jak wskazuje GDDKiA, w przebiegu tego odcinka powstanie obwodnica Brzostku i Kołaczyc, a korpus drogowy będzie odcinkowo pełnił funkcję wałów przeciwpowodziowych. Niemal w całości w nowym śladzie poprowadzony zostanie ponad 7-kilometrowy odcinek pomiędzy granicą gmin Kołaczyce i Jasło a włączeniem do DK nr 28 za zachodnią częścią miasta Jasło. W ramach tego odcinka powstanie obwodnica Jasła, a w nowym śladzie przewidziano aż 88% przebiegu.
Rozbudowa DK nr 73 pomiędzy Pilznem a Jasłem nie jest jedynym planowanym do realizacji w najbliższych latach projektem drogowym na Podkarpaciu, który zakłada poprowadzenie trasy w dużej mierze przez odcinki przebiegające w nowym śladzie. Nowy przebieg w dużej mierze zyska DK nr 9 na północ od Rzeszowa – pomiędzy węzłem Rzeszów Zachód, łączącym autostradę A2 i drogę ekspresową S19 w kierunku granicy polsko-słowackiej, a drogą ekspresową S74.
O przetargu na opracowanie dokumentacji projektowej dla inwestycji informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” w listopadzie ubiegłego roku. Nie obejmie ona zaplanowanych do realizacji w ramach rządowego Programu Budowy 100 Obwodnic obwodnic Kolbuszowej i Nowej Dęby.