Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Gdańsku wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla fragmentu drogi krajowej łączącej planowaną elektrownię jądrową z węzłem Łęczyce na drodze ekspresowej S6. Decyzja dotyczy odcinka pomiędzy elektrownią jądrową a drogą wojewódzką nr 213. To kolejny krok w kierunku budowy kluczowej trasy.
Po kilkunastu latach impasu początek lat 20. przyniósł podjęcie decyzji politycznej w sprawie budowy elektrowni jądrowej i rozpoczęcie przygotowań w tym zakresie. Elektrownia jądrowa nie będzie mogła powstać bez zapewnienia drogowej, kolejowej i morskiej infrastruktury dostępowej, dlatego proces przygotowań ruszył również w tym obszarze. W przypadku infrastruktury drogowej kluczowym dla inwestycji przedsięwzięciem będzie budowa nowej drogi krajowej, która połączy wybraną lokalizację Lubiatowo-Kopalino z węzłem Łęczyce na drodze ekspresowej S6, przecinając drogę wojewódzką nr 213.
Jak poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w ostatnim dniu minionego roku, dla 11-kilometrowego fragmentu pomiędzy elektrownią jądrową a skrzyżowaniem z DW nr 213 pozyskano już decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, co oznacza ostateczne zatwierdzenie przebiegu. Wciąż trwa rozpatrywanie wniosku o wydanie decyzji środowiskowej dla drugiego odcinka, łączącego skrzyżowanie z DW nr 213 z drogą ekspresową S6, który będzie liczył 15 kilometrów długości. Kolejnym etapem realizacji inwestycji będzie ogłoszenie przetargów na zaprojektowanie i wybudowanie każdego z dwóch odcinków.
Jak wskazuje GDDKiA, wyłonieni w przetargach wykonawcy będą odpowiedzialni za opracowanie projektu budowlanego oraz materiałów niezbędnych do uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, a także innych niezbędnych opracowań. Po wydaniu przez wojewodę pomorskiego decyzji ZRID możliwe będzie rozpoczęcie robót budowlanych. Przypomnijmy, że w ramach inwestycji powstanie droga w układzie 2x1 spełniająca standardy właściwe drodze głównej ruchu przyspieszonego (klasa techniczna GP), co oznacza m.in. nośność na poziomie 115 kN na oś oraz szerokość pasa ruchu 3,5 metra.
Co istotne, w Łęczycach w ramach budowanej aktualnie drogi ekspresowej S6 na odcinku Leśnice – Bożepole Wielkie powstaje już łącznik między budowaną drogą szybkiego ruchu a drogą powiatową. Zapewni on docelowo połączenie węzła Łęczyce z planowaną drogą krajową do elektrowni jądrowej. Jak wskazuje GDDKiA, cała inwestycja ma znaczenie nie tylko strategiczne, ale również regionalne i lokalne, ponieważ usprawni dojazd do szeregu nadmorskich miejscowości położonych w gminie Choczewo, odciążając drogi lokalne, co przełoży się na poprawę przepustowości całego układu komunikacyjnego.
Przypomnijmy, że rządowy program inwestycji infrastrukturalnych związanych z budową elektrowni jądrowej zakłada także
modernizację i budowę linii kolejowych w ramach ciągu Wejherowo – Gniewino – Choczewo – Lubiatowo-Kopalino – Łeba / Lębork. Niedawno PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły również, że z myślą o zapewnieniu alternatywnego dojazdu do elektrowni jądrowej
zmodernizowana zostanie także linia kolejowa Kartuzy – Sierakowice – Linia – Lębork. Z kolei Urząd Morski w Gdyni odpowiada za
budowę specjalnego pirsu przeznaczonego do rozładunku wielkogabarytowych komponentów w postaci 1000-metrowego pomostu na palach.