Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na realizację trzech inwestycji drogowych w aglomeracji szczecińskiej. Chodzi o realizację II etapu obwodnicy Przecławia i Warzymic wraz z budową węzła Szczecin Zachód na autostradzie A6, budowę obwodnicy Kołbaskowa w przebiegu drogi krajowej nr 13 oraz punktową przebudowę autostrady A6.
Coraz bliższa jest perspektywa realizacji długo oczekiwanych inwestycji, które zmienią oblicze układu dróg krajowych wokół Szczecina. Stosowny przetarg ogłosiła bowiem Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Dotyczy on realizacji trzech zadań, jednak nie został podzielony na części, przez co wszystkie inwestycje zrealizuje jeden wykonawca. Jako że zamawiający dysponuje już dokumentacją projektową dla wszystkich zadań, przetarg obejmuje wyłącznie realizację robót budowlanych. Pierwsze zadanie dotyczy realizacji II etapu budowy obwodnic Przecławia i Warzymic w przebiegu drogi krajowej nr 13 wraz z budową węzła Szczecin Zachód na autostradzie A6, która połączy ją z przyszłą Zachodnią Obwodnicą Szczecina.
Obwodnica Przecławia i Warzymic została oddana do użytku w ubiegłym roku w sierpniu. Drugi etap inwestycji obejmuje budowę nowego połączenia DK nr 13 z autostradą A6. Istniejący węzeł powstał w latach 30. minionego stulecia. Co więcej, łącznice po jego południowej stronie mają nawierzchnię brukowaną. Dlatego GDDKiA planuje jego likwidację po wcześniejszym wybudowaniu węzła Szczecin Zachód w nowej lokalizacji ok. 700 metrów na wschód od istniejącej. Realizacja inwestycji jest konieczna, ponieważ właśnie w tym miejscu przewidziano połączenie autostrady A6 z przyszłą Zachodnią Obwodnicą Szczecina.
mat. pras. GDDKiA
Nowy odcinek DK nr 13 rozpocznie się w rejonie włączenia istniejącego fragmentu Przecławia i Warzymic do dalszej części trasy. W tym rejonie powstanie węzeł Siadło Górne, który połączy trasę z Zachodnią Obwodnicą Szczecina. Dalej na południe przewidziano omijający centrum logistyki magazynowej Amazon Logistics wspólny przebieg trasy z drogą ekspresową S6 aż do planowanego węzła Szczecin Zachód, do którego od południowej strony podłączona zostanie obwodnica Kołbaskowa. Łączna długość nowej drogi wybudowanej w ramach przedsięwzięcia wyniesie ok. 3 kilometry. Prace obejmą także autostradę A6 na odcinku o blisko 2,5 kilometra długości. W ramach zadania powstanie aż 10 wiaduktów. Najdłuższy z nich będzie liczył 130 metrów długości.
W ramach drugiego zadania powstanie obwodnica Kołbaskowa, również w ciągu DK nr 13. Z racji licznych skrzyżowań z drogami poprzecznymi i przejść dla pieszych istniejący przebieg trasy jest niekorzystny, zarówno w kontekście bezpieczeństwa i płynności ruchu drogowego, jak i standardu życia mieszkańców miejscowości. Obejście Kołbaskowa ma liczyć nieco ponad 5,5 kilometra. Droga klasy technicznej GP rozpocznie się w rejonie planowanego węzła Szczecin Zachód, omijając miejscowość od strony wschodniej, łącząc się na rondzie z drogą powiatową w kierunku miejscowości Moczyły. Połączenia z istniejącym przebiegiem DK nr 13 zaplanowano na rondzie na południe od osady Rosówek oraz na rondzie na skrzyżowaniu z drogą powiatową w kierunku miejscowości Kamieniec, ok. 300 metrów od granicy państwa.
Trzecie zadanie obejmie z kolei punktową przebudowę autostrady A6 w rejonie granicy polsko-niemieckiej. Będzie ona polegała na budowie wiaduktu wraz z jezdniami manewrowymi i łącznicami, który umożliwi zawracanie bez przekraczania granicy państwa. Dziś zawracanie jest możliwe dopiero na pierwszym węźle, który znajduje się 9,5 kilometra w głąb Niemiec. Dodatkowo w rejonie jezdni południowej przy granicy powstanie plac do kontroli z oznakowaniem aktywnym, co wyeliminuje konieczność korzystania przez służby inspekcji drogowej ze stacji paliw.
mat. pras. GDDKiA
– Rozpoczynamy kolejne inwestycje, które przede wszystkim usprawnią komunikację i pozwolą na wyprowadzenie ruchu z obszarów zamieszkanych, poprawiając sytuację mieszkańców. Niezwykle istotne znaczenie będzie miała też budowa nowego węzła Szczecin Zachód na autostradzie A6, który pozwoli kierowcom dostać się na przyszłą Zachodnią Obwodnicę Szczecina, która stanowi inwestycyjny priorytet dla stolicy Pomorza Zachodniego oraz gmina sąsiednich i jest ważnym elementem docelowego układu drogowego północno-zachodniej części kraju – podsumowuje cytowany w komunikacie prasowym wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.
Jak informuje GDDKiA, po podpisaniu umowy w ciągu 30 dni nastąpi przekazanie wykonawcy placu budowy. Na realizację II etapu budowy obwodnicy Przecławia i Warzymic oraz budowę obwodnicy Kołbaskowa przewidziano 27 miesięcy. Punktowa przebudowa autostrady A6 w rejonie granicy państwa powinna zostać zrealizowana w ciągu 16 miesięcy. Zarządca państwowej sieci dróg zastrzega, że w tym okresie nie zostaną uwzględnione sezony zimowe. Mając na uwadze powyższe terminy, cała inwestycja powinna zostać zrealizowana w 2028 roku.