Rynek Infrastruktury
Przedsięwzięcie składa się z dwóch etapów, które zakładają budowę obwodnicy na terenie Jastrzębie-Zdroju. Z kolei na droga jest ciągiem komunikacyjnym w zakresie strategii województwa śląskiego, który ma połączyć Pszczynę, Pawłowice, Jastrzębie-Zdrój, powiat wodzisławski i Racibórz.
Pierwszy etap o długości 3,2 km biegnie od ulicy Pszczyńskiej w stronę Rybnickiej i dalej do ulicy Stodoły. Roboty drogowe wykonano w około 90 procentach, a nawierzchnia z asfaltu pojawiła się na długości ponad 3000 mb.
Na pozostałym odcinku prowadzone są prace związane z wykonaniem podbudowy. Ponadto, wykonano już pięć obiektów mostowych z nawierzchnią torową, a aktualnie kontynuowane są prace na ostatnim obiekcie. Ten fragment drogi realizuje konsorcjum Bogl a Krysl i Budmax, prace pochłoną ponad 53,2 mln zł.
Prace trwają również na drugim etapie budowy. Zakończono już wycinkę drzew i powstają obiekty inżynieryjne. Wzmacniana jest powierzchnia gruntowa i przebudowywane są urządzenia podziemne, jak wodociągi, teletechnika i energetyka.
Drugi odcinek obwodnicy ma ponad 5 km długości i prowadzi przez Pochwacie i ulicę Długą. Następnie biegnie wzdłuż składowiska odpadów pogórniczych, przecina ulicę Połomską i za kopalnią Jas-Mos skręca w lewo do ulicy Wodzisławskiej w Mszanie. Wykonawcą tego etapu jest konsorcjum firm M-Silnice i Rybnickiego Przedsiębiorstwa Budownictwa Drogowego. Inwestycja będzie kosztować ponad 122 mln zł.
– Jest to największe przedsięwzięcie w historii naszego miasta realizowane przez samorząd. Inwestycja ta jest dla nas niezwykle ważna, gdyż zdecydowanie poprawi jakość połączeń drogowych Jastrzębia-Zdroju i jego okolic. Droga będzie stanowić zjazd z autostrady A1 w Mszanie, a kiedy urząd marszałkowski poprowadzi ją przez Pawłowice do tzw. „wiślanki”, włączy nasze miasto w sieć połączeń krajowych i międzynarodowych – mówi prezydent miasta Marian Janecki.