Rynek Infrastruktury
– Jestem bardzo zadowolony, że udało się doprowadzić do realizacji tej drogi między innymi dzięki dobrej współpracy z parlamentarzystami, wojewodą, a także Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad – mówi burmistrz.
Andrzej Wyczawski przypomina, że pierwsze prace koncepcyjne przy budowie obwodnicy Jarosławia rozpoczęły się w 1992 roku. Następnie aktualizowano dokumentacje i wnioski. – Od 1999 roku sprawa zaczęła nabierać tempa, a w roku 2006 nasza obwodnica została zapisana do dofinansowania z programów unijnych – oznajmia burmistrz Jarosławia.
– Na mocy uchwały radnych zdecydowałem o wykupie tzw. resztówek - czyli gruntów przyległych do obwodnicy, ale nie leżących ściśle w jej pasie oraz wzięcia na siebie budowy łącznika o długość 478 m u wylotu z Jarosławia na wysokości huty szkła. Było to konieczne, aby odciążyć natężenie ruchu samochodowego od strony Przemyśla – tłumaczy portalowi „rynekinfrastruktury.pl” Wyczawski.
Burmistrz mówi, że od wschodniej strony miasta, tylko z huty szkła wyjeżdża dziennie 200 załadowanych samochodów transportowych, co i tak stanowi znikomą część wszystkich pojazdów przejeżdżających przez miasto. – Bardzo duży ruch tranzytowy i lokalny, sięgający 17 tys. pojazdów na dobę, od lat powodował, paraliż komunikacyjny Jarosławia – przyznaje burmistrz Jarosławia.
Burmistrz Andrzej Wyczawski dostrzega wiele zalet powstania obwodnicy. Jedną z nich jest przeniesienie ruchu tranzytowego z centrum miasta, co w znaczący sposób zmniejszy uciążliwe oddziaływanie istniejącej drogi na otoczenia miasta i zabudowę mieszkaniową w centrum. Ponadto, zmniejszy hałas, drgania i zanieczyszczenie powietrza.
– Te dwa pasy okalające miasto od strony północnej na zawsze zmieniły jego krajobraz. Stworzyły nowy układ komunikacyjny, który pozwoli również na zmianę ruchu w samym centrum, umożliwi szybsze i bezpieczniejsze poruszanie się po nim. Stworzy możliwości urządzenia nowych parkingów czy ścieżek rowerowych. I sprawi, mam nadzieję, że miasto stanie się bardziej przyjazne dla przyszłych inwestorów – oznajmia portalowi „rynekinfrastruktury.pl” burmistrz Jarosławia Andrzej Wyczawski.
Obwodnica Jarosławia ma 11,3 km. Jej budowa rozpoczęła się w marcu 2010 r. Głównym wykonawcą była firma Eurovia. Budowa kosztowała 468,4 mln zł, została dofinansowana z funduszy unijnych kwotą 178 mln złotych. W ramach inwestycji powstały drogi dojazdowe o łącznej długości 10 km oraz 4 bezkolizyjne węzły drogowe.