– Stolica potrzebuje co najmniej trzech nowych mostów. Dwóch na południu i jednego na północy – mówił podczas konferencji prasowej nad brzegiem Wisły Patryk Jaki, kandydat na prezydenta Warszawy z ramienia PiS i wiceminister sprawiedliwości. Zaznaczał jednak, że w tej liczbie mieści się również powstający już most w ciągu S2, którego budowę nadzoruje GDDKiA. W spotkaniu uczestniczył również minister inwestycji i rozwoju, Jerzy Kwieciński.
Trzy (ale tak naprawdę dwa) nowe mosty
Kampania prezydencka w Warszawie wchodzi w kolejne etapy, a kandydaci prześcigają się w następnych obietnicach. Patryk Jaki tym razem zajął się kwestią mostów. Podczas konferencji nad brzegiem Wisły, wraz z ministrem rozwoju, Jerzym Kwiecińskim, zapowiadał kolejne przeprawy.
– Jeżeli zostanę prezydentem miasta stołecznego Warszawy to usiądziemy z planistami, będziemy współpracować z rządem oraz generalną dyrekcją, i poszukamy miejsc, które będą idealnie odpowiadały na dzisiejsze problemy związane z natężeniem ruchu. We wspomnianych trzech mostach wliczamy budowany Mostu Południowego – zaznaczał Patryk Jaki. – Myślę, że Targówek szczególnie potrzebuje przeprawy. Z drugiej strony nie można zakłócać życia mieszkańców Żoliborza. Jestem przekonany że da się to zrobić – podkreślał.
Afera reprywatyzacyjna przełożona na mosty
Nie zabrakło również zarzutów do obecnych władz stolicy pod kątem tzw. afery reprywatyzacyjnej, która wraz ze zbliżającymi się wyborami nabiera tempa. – Gdyby nie afera reprywatyzacyjna w Warszawie mogłoby powstać 19 takich mostów – mówił kandydat na prezydenta stolicy z ramienia Prawa i Sprawiedliwości.
Według danych przedstawionych przez Komisję Reprywatyzacyjną, której przewodniczącym jest właśnie Patryk Jaki, Warszawa na reprywatyzacji straciła ponad 21 mld zł. Jednak, wiele stron zarzuca komisji, że przedstawione informacje nie mają poparcia.
Kwieciński: Większość osób w Warszawie to „słoiki”
Mocne poparcie kandydata na prezydenta Warszawy pochodzącego z Opola wyraził podczas konferencji Jerzy Kwieciński. – Chcemy wspierać ambitne plany Patryka, bo Patryk jest osobą szalenie energiczną i ambitną. Ma pomysł na Warszawę. Ktoś może powiedzieć, że jest z zewnątrz, ale w Warszawie większość osób to są „słoiki”. To są osoby które tutaj przyjechały, ale które czują się warszawiakami i mają pomysł na to miasto – mówił minister inwestycji i rozwoju.
Przedstawiciel rządu, na pytanie, czy jeśli to Rafał Trzaskowski zostałby prezydentem Warszawy to czy również chętnie będzie współpracował z nowym włodarzem miasta, odpowiedział, że Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju jest ministerstwem, które jest odpowiedzialne za rozwój regionalny i współpracuje ze wszystkimi władzami samorządowymi.
Rząd popiera Jakiego
Jest to kolejny przypadek, w którym rząd angażuje się, lub jest angażowany przez Patryka Jakiego w kampanię prezydencką w stolicy. Wcześniej Jerzy Kwieciński wyrażał chęć współpracy z kandydatem Prawa i Sprawiedliwości w sprawie metra. – Patryku, muszę cię zapewnić, że będziemy razem pracować nad rozszerzeniem sieci metra. Trudno powiedzieć, w jaki sposób – mówił minister (
więcej na ten temat pisaliśmy tutaj).
W poprzednich miesiącach Patryk Jaki mówił m.in., że „przekonał kolegów z rządu do nielikwidowania Lotniska Chopina” (
więcej na ten temat pisaliśmy tutaj). Dodatkowo, w sprawie północnej wylotówki z Warszawy w ciągu S7, która ma przebiegać przez Bemowo, którego mieszkańcy nie zgadzają się z tym, zapewnił, że „był (…) w Ministerstwie Infrastruktury i poprosił, żeby wstrzymali na razie realizację tego wariantu i poszukali alternatywy i obiecali, że to zrobią”. Resort infrastruktury zdementował tę informację (
więcej na ten temat pisaliśmy tutaj).
Rafał Trzaskowski o mostach
O przeprawach przez Wisłę w Warszawie wypowiadał się, w rozmowie z portalem „Transport Publiczny”, główny kontrkandydat Patryka Jakiego – Rafał Trzaskowski, startujący z ramienia Koalicji Obywatelskiej (
całą rozmowę można przeczytać tutaj).
– Jak najszybciej musi powstać Most Południowy (część Południowej Obwodnicy Warszawy). To kluczowa inwestycja, która wyprowadzi z Warszawy część ruchu tranzytowego, zmniejszając obciążenie m.in. na Dolince Służewieckiej i na ul. Sikorskiego. To inwestycja krajowa, za którą odpowiada rządowa GDDKiA. Mam nadzieję, że obecny rząd wywiąże się ze swoich zobowiązań – komentował kandydat Koalicji Obywatelskiej.
Rafał Trzaskowski zaznacza, że jak najszybciej trzeba zbudować kładkę na Pragę, a w transporcie miejskim priorytet muszą mieć tramwaje. Do kwestii kolejnych mostów podchodzi z dystansem i podkreśla, że najważniejsze jest gruntowne przemyślenie sprawy. – Rozważając budowę kolejnego mostu trzeba sobie odpowiedzieć na pytania skąd i dokąd miałby prowadzić, jakie miałby pełnić funkcje w obszarze miasta? Czy, przykładowo, miałby przenosić ruch z przeciążonej ul. Jagiellońskiej na jeszcze bardziej przeciążoną Wisłostradę? – komentuje. – Na pytanie, czy i gdzie budować kolejny most powinien odpowiedzieć Plan Systemu Transportowego, strategiczny dokument pokazujący korytarze komunikacyjne miasta i kierunki rozwoju transportu zbiorowego. Powinien powstać jak najszybciej – dodaje.