Czy Mszana Dolna potrzebuje obwodnicy, a jeśli tak, to jak powinna przebiegać – między innymi na takie pytanie ma odpowiedzieć studium komunikacyjne, które zamawia Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie. Są już oferty.
Chodzi o wielokierunkową analizę uwarunkowań komunikacyjnych układu drogowego samego miasta, jak i układu przyległego, który wyznaczają drogi: S7, DK-28, DW-968 i DW-964, a także drogi powiatowe i transport kolejowy. Efektem ma być odpowiedź na pytanie jak powinna się rozwijać sieć dróg krajowych i wojewódzkich na terenie Mszany. Zarządca chce też uzyskać odpowiedź na pytanie o zasadność budowy obwodnicy tego miasta i możliwe korytarze, w których mogłaby ona zostać poprowadzona.
Wyświetl większą mapę
ZDW otrzymał 5 ofert, wszystkie mieszczą się w zaplanowanym budżecie wyznaczonym na 1,2 mln zł. Najtańsza oferta została wyceniona na ok. ¼ tej kwoty – to propozycja Databout – 561,249 mln zł. pozostałe oferty to: Multiconsult – 841,802 mln zł, Przedsiębiorstwo Projektowo-Usługowe Inkom – 1,166 mln zł, Znak z Gdańska - 1,197 mln zł i Torovia 1,851 mln zł.
Rusz samochodowy przez Mszanę Dolną odbywa się obecnie z wykorzystaniem przede wszystkim drogi krajowej nr 28 i dróg wojewódzkich nr 968 i 964. Generalny Pomiar Ruchu z lat 2020/2021 wskazał, że z drogi krajowej korzysta średnio 17 781 poj./dobę, natomiast z drogi wojewódzkiej 14 967 poj./dobę.
Zamawiane studium ma odpowiedzieć na wskazać jak wyprowadzić ruch tranzytowy z obszaru ścisłej zabudowy miasta.
Celem opracowania jest przedstawienie koncepcji i programu działań zarówno inwestycyjnych jak i organizacyjnych, zmierzających do usprawnienia komunikacji we wstępnie określonym obszarze turystyczno-krajobrazowym, przy zapewnieniu podstawowych standardów bezpieczeństwa i warunków ruchu, obsługi komunikacyjnej z zachowaniem wymagań ochrony środowiska, ochrony terenów i stref chronionego krajobrazu.
Opracowania, po wybraniu oferty najkorzystniejszej i podpisaniu umowy z projektantem, mają powstać w ciągu 18 miesięcy.