Partnerzy serwisu:
Drogi i autostrady

Jaki sposób na recydywistów drogowych? „To musi być skrajnie nieopłacalne”

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Stump Franki
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
Schuttlfix
Balzola Polska
PBI Infrastruktura

Data publikacji:
09-01-2025
Ostatnia modyfikacja:
09-01-2025
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Jaki sposób na recydywistów drogowych? „To musi być skrajnie nieopłacalne”
fot. ArakuS, flickr.com
Czy ktoś kto miał kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt razy orzekany zakaz prowadzenia pojazdów i nadal go łamie, będzie miał opory przed powstrzymaniem się od łamania zakazu dożywotniego? – To problem nierozwiązywalny. To, co da się zrobić w zakresie penalizacji, to sprawić, żeby tego rodzaju zachowanie było skrajnie nieopłacalne – mówił w Sejmie wiceminister sprawiedliwości Dariusz Mazur. W te stronę mają iść przepisy.

Co jakiś czas słyszymy o tragicznych skutkach wypadków drogowych spowodowanych przez kierowców z orzeczonym przez sąd zakazem prowadzenia pojazdów. Jeden z ostatnich wypadków miał miejsce na początku stycznia na warszawskiej Woli. Często sprawcami tych zdarzeń są recydywiści drogowi, którzy zakaz prowadzenia mieli orzekany wielokrotnie i nadal wsiadają za kierownicę. – Rekordzista w Polsce ma 34 wydane przez sąd zakazy prowadzenia pojazdów – zwracała uwagę posłana Anna Żukowska, która pytała jaki jest pomysł rządu na rozwiązanie tego problemu.

– Dostrzegamy problem związany ze sprawcami wypadków, którzy używają dróg w sposób szczególnie niebezpieczny – zapewnił podsekretarz stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości. Przypomniał, że od jesieni w resorcie trwają pracy nad zmianami legislacyjnymi, które mają poprawić bezpieczeństwo ruchu.

– Prace mają charakter kompleksowy i obejmują 10 aktów prawnych – mówił minister – a ich priorytetem jest eliminowanie recydywistów z wielokrotnym orzeczonym zakazem prowadzenia pojazdów.

Kary surowsze, z ograniczeniem „zawiasów”

Co jest wśród proponowanych zmian? - W przypadku naruszenia zakazu sąd co do zasady ma orzekać dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów. Istnieje możliwość orzeczenia przepadku pojazdu oraz obowiązek orzeczenia świadczenia pieniężnego w wysokości 10 tys. złotych – mówił przedstawiciel resortu sprawiedliwości.

Jeśli osoba łamiąca sądowy zakaz prowadzenia pojazdu będzie pod wpływem alkoholu z zawartością od pół do półtora promila, sąd będzie mógł zdecydować o przepadku pojazdu, a gdy stwierdzona u kierowcy zawartość alkoholu przekroczy 1,5 promila przepadek pojazdu ma być obligatoryjny.

Gdy mówimy o sprawcy wypadku, który miał zakaz prowadzenia i dodatkowo więcej niż 1,5 promila alkoholu we krwi orzekana ma być bezwzględna kara pozbawienia wolności i przepadek pojazdu, którym się poruszał.

Podwyższone mają być kary za spowodowanie wypadku ze skutkiem śmiertelnym w przypadku udziału w nielegalnym wyścigu, rażąco niebezpiecznej jazdy oraz złamania zakazu prowadzeni pojazdów – mowa o karze do 20 lat pozbawienia wolności. – W przypadku kierowcy, który będzie prowadził pod wpływem alkoholu ze stężeniem powyżej 1,5 promila planowane jest ograniczenie możliwości orzekania kary w zawieszeniu – informował przedstawiciel resortu.

- Planujemy także kryminalizację zachowań na przedpolu tych zdarzeń, które wywołują nielegalne skutki. Sam udział w nielegalnym wyścigu czy brawurowa jazda (1,5 -krotne przekroczenie prędkości na drodze szybkiego ruchu lub dwukrotne na innym ternie) będzie karana pozbawieniem wolności od 3 miesięcy do 5 lat – poinformował wiceminister. Jak powiedział, do zachowań karalnych ma być zaliczany także drift, czyli „kontrolowany” poślizg.

– Planowane zmiany mają charakter selektywny. Nie jest tak, że przecięty uczestnik ruchu musi się obawiać się tych zmian. Powinny i będą się ich obawiać osoby, które mają skłonność do jazdy na podwójnym gazie lub mające skłonność do jazdy ekstremalnej – powiedział Dariusz Mazur.

Czy to wystarczy?

– Zmiany są kierunkowo słuszne – zgodziła się posłanka Anna Żukowska. Zauważyła jednak, że to mogą być niewystarczające. – Jeśli ktoś wielokrotnie łamał zakaz prowadzenia pojazdu, to co go będzie powstrzymywało przed złamaniem zakazu dożywotniego? – pytała.

– To problem nierozwiązywalny – przyznał wiceminister. - Jakiekolwiek sankcje by były wprowadzone, to sprawca, który w danym momencie przebywa na wolności i uzyska dostęp do samochodu, przy jego wielkiej determinacji, nic nie jest w stanie go powstrzymać – powiedział. - To co da się zrobić w zakresie penalizacji to spowodować, żeby tego rodzaju zachowanie było skrajnie nieopłacalne. I w tę stronę projekt idzie daleko – powiedział.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Stump Franki
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
Schuttlfix
Balzola Polska
PBI Infrastruktura

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Ponad 70 mln zł dotacji na poprawę bezpieczeństwa pieszych

Inżynieria i innowacje

Piesi będą bardziej widoczni na „ósemce”

Inżynieria i innowacje

Wielkopolska. Piesi będą bezpieczniejsi na drogach krajowych

Inżynieria i innowacje

Śląskie: spore zmiany na DK-91. Jest już bezpieczniej

Inżynieria i innowacje

Zobacz również:

Ponad 70 mln zł dotacji na poprawę bezpieczeństwa pieszych

Inżynieria i innowacje

Piesi będą bardziej widoczni na „ósemce”

Inżynieria i innowacje

Wielkopolska. Piesi będą bezpieczniejsi na drogach krajowych

Inżynieria i innowacje

Śląskie: spore zmiany na DK-91. Jest już bezpieczniej

Inżynieria i innowacje

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5