Partner serwisu
Drogi i autostrady

Jaką nawierzchnię wybrać? Specjalny zespół rozpoczął prace

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Autor:

ep.

Data publikacji:
25-04-2023
Ostatnia modyfikacja:
25-04-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Jaką nawierzchnię wybrać? Specjalny zespół rozpoczął prace
fot. GDDKiA
Kiedy należy wykonać nawierzchnię betonową a kiedy bitumiczną? Na to pytanie ma odpowiedzieć specjalny zespół powołany przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, który odbył już swoje pierwsze spotkanie.

Zespół będzie szukał odpowiedzi na pytanie jakie kryteria należy stosować przy podejmowaniu decyzji o wyborze nawierzchni drogowej uwzględniając korzyści i koszty w całym cyklu życia. O powołaniu zespołu, który zajmie się analizą dróg betonowych i bitumicznych pisaliśmy TUTAJ. Nowe gremium rozpoczęło już pracę.

Jak podała GDDKiA, zadaniem zespołu ds. wypracowania propozycji kryteriów doboru nawierzchni na drogach krajowych jest m.in. określenie metodyki doboru danego rodzaju nawierzchni przy uwzględnieniu aspektów technicznych, technologicznych, środowiskowych, pogodowych, materiałowych i logistycznych.

W czasie pierwszego spotkania – jak poinformowano - członkowie zespołu podkreślili, że w analizach należy uwzględnić koszty ekonomiczne, społeczne i środowiskowe. Warto również posłużyć się metodami i narzędziami, które zostały opracowane w innych krajach. „Zdania są podzielone w zakresie jak bardzo szczegółowa powinna być analiza”.

W skład zespołu wchodzą przedstawiciele świata nauki, branży drogowej oraz pracownicy GDDKiA. Jest w nim dwóch przedstawicieli Rady Naukowej, działającej przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad oraz pięciu przedstawicieli GDDKiA. Pracują w nim także reprezentanci Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa, Polskiego Kongresu Drogowego, Polskiego Stowarzyszenia Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych, Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa oraz Stowarzyszenia Producentów Cementu. To ostatnie nie ukrywa zadowolenia z podjęcia takich prac. Mimo ze w Polsce mamy już spore doświadczenie w budowaniu dróg o nawierzchni cementowej (ok. 1100 km gdyby uwzględnić tylko drogi ekspresowe i autostrady), w ostatnich latach buduje się ich mniej.

Dzieje się tak dlatego, że decyzja o tym jaką technologie wybrać została pozostawiona wykonawcy inwestycji. - To ewenement na skalę europejską i światową. Wszędzie to raczej administracja w oparciu o analizy podejmuje decyzję gdzie powinna być jaka nawierzchnia – mówił niedawno podczas konferencji prasowej prof. Jan Deja z SPC. - Jeśli wiemy, że budujemy drogę, która będzie obciążona ruchem ciężkim, to wydaje się bezdyskusyjne zastosowanie betonu – stwierdził dodając, że na drogach powinna być konkurencja technologiczna a koszty i korzyści z poszczególnych technologii należy analizować w całym cyklu życia.

.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

W Antwerpii powstała pierwsza na świecie portowa sieć dronów

Intermodal i logistyka

W Antwerpii powstała pierwsza na świecie portowa sieć dronów

Mikołaj Kobryński 10 maja 2023

Przyszłość gospodarki wodorowej i biopaliw w Polsce według PKN Orlen

Biznes i przemysł

Jak wypadają drogi asfaltowe i betonowe w całym cyklu życia? Będzie analiza

Inżynieria i innowacje

Politechnika Warszawska: Trzeba uporządkować nauczanie BIM

Inżynieria i innowacje

Nowe badania udowadniają, że filtry samochodowe nie zatrzymują najmniejszych cząsteczek

Inżynieria i innowacje

Zobacz również:

W Antwerpii powstała pierwsza na świecie portowa sieć dronów

Intermodal i logistyka

W Antwerpii powstała pierwsza na świecie portowa sieć dronów

Mikołaj Kobryński 10 maja 2023

Przyszłość gospodarki wodorowej i biopaliw w Polsce według PKN Orlen

Biznes i przemysł

Jak wypadają drogi asfaltowe i betonowe w całym cyklu życia? Będzie analiza

Inżynieria i innowacje

Politechnika Warszawska: Trzeba uporządkować nauczanie BIM

Inżynieria i innowacje

Nowe badania udowadniają, że filtry samochodowe nie zatrzymują najmniejszych cząsteczek

Inżynieria i innowacje

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5