Kiedy należy wykonać nawierzchnię betonową a kiedy bitumiczną? Na to pytanie ma odpowiedzieć specjalny zespół powołany przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, który odbył już swoje pierwsze spotkanie.
Zespół będzie szukał odpowiedzi na pytanie jakie kryteria należy stosować przy podejmowaniu decyzji o wyborze nawierzchni drogowej uwzględniając korzyści i koszty w całym cyklu życia. O powołaniu zespołu, który zajmie się analizą dróg betonowych i bitumicznych pisaliśmy
TUTAJ. Nowe gremium rozpoczęło już pracę.
Jak podała GDDKiA, zadaniem zespołu ds. wypracowania propozycji kryteriów doboru nawierzchni na drogach krajowych jest m.in. określenie metodyki doboru danego rodzaju nawierzchni przy uwzględnieniu aspektów technicznych, technologicznych, środowiskowych, pogodowych, materiałowych i logistycznych.
W czasie pierwszego spotkania – jak poinformowano - członkowie zespołu podkreślili, że w analizach należy uwzględnić koszty ekonomiczne, społeczne i środowiskowe. Warto również posłużyć się metodami i narzędziami, które zostały opracowane w innych krajach. „Zdania są podzielone w zakresie jak bardzo szczegółowa powinna być analiza”.
W skład zespołu wchodzą przedstawiciele świata nauki, branży drogowej oraz pracownicy GDDKiA. Jest w nim dwóch przedstawicieli Rady Naukowej, działającej przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad oraz pięciu przedstawicieli GDDKiA. Pracują w nim także reprezentanci Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa, Polskiego Kongresu Drogowego, Polskiego Stowarzyszenia Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych, Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa oraz Stowarzyszenia Producentów Cementu. To ostatnie nie ukrywa zadowolenia z podjęcia takich prac. Mimo ze w Polsce mamy już spore doświadczenie w budowaniu dróg o nawierzchni cementowej (ok. 1100 km gdyby uwzględnić tylko drogi ekspresowe i autostrady), w ostatnich latach buduje się ich mniej.
Dzieje się tak dlatego, że decyzja o tym jaką technologie wybrać została pozostawiona wykonawcy inwestycji. - To ewenement na skalę europejską i światową. Wszędzie to raczej administracja w oparciu o analizy podejmuje decyzję gdzie powinna być jaka nawierzchnia – mówił niedawno podczas konferencji prasowej prof. Jan Deja z SPC. - Jeśli wiemy, że budujemy drogę, która będzie obciążona ruchem ciężkim, to wydaje się bezdyskusyjne zastosowanie betonu – stwierdził dodając, że na drogach powinna być konkurencja technologiczna a koszty i korzyści z poszczególnych technologii należy analizować w całym cyklu życia.
.