70 skrzyżowań, 60 kamer monitoringu, 16 stacji pomiarów ruchu, rozbudowane centrum sterowania – to Zintegrowany System Zarządzania Ruchem. Dzięki niemu Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie jest w stanie utrzymać płynność ruchu. W ciągu dwóch ostatnich latach system objął kolejne 29 skrzyżowań.
Zintegrowany System Zarządzania Ruchem wystartował w 2008 roku. Od tego czasu łączy on działanie sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach i sterowanie ruchem w mieście. Obecnie obejmuje on 70 skrzyżowań z sygnalizacją świetlną, 60 kamer monitoringu, 16 stacji pomiarów ruchu, 5 tablic zmiennej treści, a także sterowanie priorytetem dla tramwajów w Al. Jerozolimskich oraz system sterowania Tunelem Wisłostrady.
29 nowych skrzyżowań w dwa lata
Swoje pierwsze kroki ZDM w kierunku zintegrowanego systemu stawiało na Powiślu oraz Al. Jerozolimskich i Wisłostradzie. W ostatnich dwóch latach (2014-2015) do systemu zostało dołączonych 29 kolejnych skrzyżowań – na ciągu al. Waszyngtona (Waszyngtona-Saska, Waszyngtona-Międzynarodowa, Waszyngtona-Kinowa, Waszyngtona-Międzyborska, Waszyngtona-Grenadierów) i Al. Jerozolimskich (Al. Jerozolimskie-Szczęśliwicka, Al. Jerozolimskie-Grzymały, Niemcewicza-przejście dla pieszych) a także na „praskiej Wisłostradzie” (Wał Miedzeszyński-Zwycięzców, Wał Miedzeszyński-zjazd z mostu Poniatowskiego, Sokola-Zamoyskiego, Sokola-wyjazd z Dworca Stadion, Wybrzeże Szczecińskie-Sokola).
System rozrósł się przy budowie II linii metra. Po zakończeniu inwestycji zaczęto zbierać informacje z ul. Świętokrzyskiej wraz z przyległymi skrzyżowaniami (E.Plater-przejścia dla pieszych przy Złotych Tarasach, rondo ONZ, Świętokrzyska-E. Plater, Świętokrzyska-Bagno, Świętokrzyska-Marszałkowska, Świętokrzyska-Jasna, Świętokrzyska-Mazowiecka, Świętokrzyska-Nowy Świat, Marszałkowska-Królewska, Pl. Grzybowski) oraz ul. Targowej (Targowa-Zieleniecka, Targowa-Kijowska, Targowa-Białostocka, Targowa-Solidarności, Targowa-Wileńska). Do systemu dołączyło również skrzyżowanie Powsińska-Idzikowskiego.
Co daje nadzór?
Dzięki całemu systemowi ZDM może skutecznie utrzymać płynność ruchu i szybko reagować w razie wypadków na drodze. Cały nadzór odbywa się z centrum zarządzania. Tam kontrolowany jest obraz z kamer drogowych i chociaż system działa automatycznie, operator może na bieżąco monitorować pracę urządzeń, zarządzać informacją o stanie ruchu i w razie potrzeby wprowadzać zmiany w parametrach sterowania ruchem.
Źródłem danych dla systemu są czujniki, detektory i stacje pomiarowe. W system włączone są pętle indukcyjne (detektory zainstalowane w nawierzchni ulicy), kamery i stacje pomiarowe Traffic Eye Universal, wykorzystujące detektory podczerwieni.
Detektory te służą do wykrywania pojazdów na wlotach skrzyżowań. Także przy ich pomocy do centrum sterowania przekazywane są dane o aktualnym natężeniu ruchu i prędkościach pojazdów. Źródłem danych o otoczeniu i stanie środowiska są stacje pogodowe i stacje pomiaru zanieczyszczenia powietrza. Do systemu włączono infrastrukturę, związaną ze sterowaniem ruchem w tunelu Wisłostrady, wzbogaconą o wideodetekcję, pozwalającą wykrywać niebezpieczne zdarzenia w tunelu.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.