System poboru opłat elektronicznych działa na ponad 2900 km dróg zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. – Jego rozwój jest z niezrozumiałych względów wstrzymywany – uważa Ewa Wolniewicz-Warska, sales country manager w firmie Kapsch.
Skarb Państwa dysponuje krajowym systemem poboru opłat w pełni certyfikowanym, jeżeli chodzi o wymogi europejskie, gotowym do współpracy z każdym systemem i urządzeniem spełniającym wymogi europejskiej usługi opłaty elektronicznej.
Według Ewy Wolniewicz-Warskiej z firmy Kapsch interoperacyjność, do której dąży Europa, sprowadza się do tego, że można będzie podróżować po Europie, mając jedno urządzenie pokładowe, podpisując jedną umowę z dostawcą usług i otrzymując jedną fakturę, nawet przejeżdżając od Lizbony po Warszawę.
W Polsce krajowy system poboru opłat elektronicznych działa już od prawie czterech lat. – Jest to największy taki w Polsce, wdrożony w rekordowym tempie. Przynosi zyski Skarbowi Państwa. Jest całkowicie zgodny ze standardem Europejskiej Usługi Opłaty Elektronicznej i był pierwszym w Europie, który otrzymał certyfikat zgodności – twierdzi Ewa Wolniewicz-Warska.
Podkreśla, że system działa na ponad 2900 km dróg zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. – Jego rozwój jest z niezrozumiałych względów wstrzymywany. Tymczasem założenia były takie, że do 2018 r. obejmie 4300 km, a maksymalnie ponad 7,5 tys. km. Drogi są gotowe do objęcia nim, ale nie ma decyzji GDDKiA o rozszerzeniu. Jest to system dla pojazdów ciężkich i lekkich – tłumaczy przedstawicielka firmy Kapsch.
Dodaje, że w Polsce sprzedano 26 tys. urządzeń dla pojazdów lekkich. Efektywność elektronicznego poboru opłat w stosunku do manualnego jest pięciokrotnie zwiększona szybkość przepływu.
Co stoi na przeszkodzie interoperacyjności? – Musimy zadbać o interoperacyjność w skali europejskiej. W zarządzie koncesyjnym znajduje się około 450 km, a w zarządzie GDDKiA prawie 3 tys. km dróg. Przy pierwszym stopniu elektronicznego poboru opłat przy przepływie samochodów „zwolnij i jedź” skuteczność jest ponad pięciokrotnie wyższa i do zastosowania na autostradach koncesyjnych. Można by włączyć je do systemu, który jest w pełni zgodny z europejskim standardem usługi elektronicznej – tłumaczy Ewa Wolniewicz-Warska z firmy Kapsch.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.